NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-17
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-02-08, 18:00
Hej Karlsson & Karlsson!
 
Intressant diskussion! Som framgått av inlägg ovan, har ju Philip Holstenssons släkt sedan länge intresserat mig, inte minst p.g.a. sitt något ovanliga namnskick. Såväl namnen Philip som Holsten (och det likaledes ovanliga namnet Bonde) förekommer intressant nog även inom den prästfamilj som verkade i Locknevi från 1630 till och med mitten av 1700-talet. Jag syftar då på kyrkoherden och prosten Philippus Bononius (1593-1669) [herr Philip ofta kallad] och hans ättlingar på spinnsidan genom dottern Margareta Philipsdotter, gift med efterträdaren Petrus Laurentii Arenander (1628-1709). En annan dotter, Sigrid Philipsdotter, var gift med fogden Olof Månsson på Ytterbo, och bland deras ättlingar finns ett likartat namnskick.  
 
Familjerna i Östantorp, Gårdspånga, Ytterbo och prästgården synes ha haft täta kontakter med varandra, och ofta varit dopvittnen hos varandra.  Dock får man väl taga detta med en nypa salt, eftersom prästfamiljer vid denna tid var flitigt anlitade som dopvittnen för hela församlingen.  
 
Philip Holstenssons släkt (som ju både t.ex. Henrik Mos?n och Göran Svensson har varit inne på) härstammar ju på rakt fäderne från Holstad i Östra Ryds socken, och där har vi en möjlig koppling, åtminstone hypotetiskt. Prosten Philippus Bononius (eller Filip Bondesson) var nämligen född i Furingstad på Vikbolandet, och son till kyrkoherde Bononius Halstani (155(4)-1605) (eller Bonde Halstensson/Holstensson, som han kallades, när namnet inte latiniserades). Furingstads socken ligger ju ganska nära Östra Ryd, och där kommer vi in på min hypotes, som ju endast är en hypotes eller en id? om hur det skulle kunna hänga ihop. Det finns ju överhuvudtaget inga kända bevis eller belägg för släktskap. Men några indicier eller intressanta omständigheter som skulle kunna tala för ett samband kan man ju lägga fram:
 
Måns (patronymikon okänt) bor i Holstad, Östra Ryd socken, i slutet av 1500- och början av 1600-talet. Han har åtminstone två söner, Olof och Holsten.
 
Sonen Olof Månsson flyttar till Locknevi socken, och bor åtminstone sedan 1640 i Gårdsspånga. Han har sonen Holsten Olofsson, i sin tur far till Philip Holstensson. Det förfaller som om Olof Månsson flyttat till Locknevi strax efter att Philippus Bononius/Filip Bondesson blivit kyrkoherde i Locknevi, vilket han blev 1630. Man kan ställa sig frågan varför Olof Månsson flyttar den långa vägen från Östra Ryd till Locknevi, och varför just till Locknevi? Han gifter sig ju ganska snart där, och blir bofast och blir bonde, men hur kan den ursprungliga kontakten ha etablerats? Jag kan inte värja mig mot misstanken att det är just Philippus Bononius som är den förmedlande länken, och att han och Olof på någt sätt är släkt med varandra. De förefaller vara ungefärligen jämnåriga, men att kanske Philip är något tiotal år äldre, och därför har ett visst ansvar för sin yngre släkting, som kan ha kommit på besök till Locknevi prästgård, alternativt t.o.m. bott där hos Philip, varvid Olof träffat sin blivande hustru.
 
Man skulle ju hyptetiskt kunna tänka sig möjligheten att Måns i Holstad, som ju har en son vid namn Holsten skulle kunna ha hetat Holstensson/Halstensson, alternativt varit gift med en Holstensdotter/Halstensdotter, och  således kunnat vara bror eller svåger till Bonde Holstensson/Halstensson (alias Bononius Halstani) som enligt gravstenens ålderangivelse borde ha varit född ca 1554. Olof och Philip skulle enligt denna hypotes ha kunnat vara kusiner. Man kan naturligvis tänka sig något liknande, men med en generationsförskjutning åt ena eller andra hållet. Att namnet Halsten/Holsten förekommer i Östra Ryd, vet vi, eftersom SMP tar upp Halsten i Skireboda, Östra Ryds socken, som nämns 1514. Han skulle hypotetiskt kunna tänkas vara farfar/morfar till Bononius Halstani far. Men som jag tidigare har sagt; detta är bara hypoteser, misstankar och lösa antaganden. Det finns inte några belägg för saken. Men man skulle kanske kunna börja med att försöka ta reda på när exakt Olof Månsson kommer till Locknevi.