NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-17
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-10-19, 22:54
Hej Mats!
 
Det finns ett namn i ditt inlägg som sticker ut en aning, och som gör att jag misstänker vilken släktkrets de ovannämnda personerna kan höra. Namnet Philip (som ju en av sönerna heter) är liksom Holsten och Olof (ev. också namnet Bonde) typiska namn inom två släktkretsar, sannolikt befryndade, varav den ena sedan åtminstone ca 1640 har bebott Gårdspånga och Östantorp, medan den andra åtminstone sedan 1660-talet bebott Ytterbo, och haft medlemmar som efter sagda gård kallat sig Utterbom.  
 
Både Henrik Mos?n och Göran Svensson har vid olika tillfännen skrivit om den första släktkretsen, som vid början av 1700-talet blivit relativt utgrenad (Göran Svensson skrev under Locknevi Söndag 28 juli 2002).
 
Till släkten hör bl.a. Olof Månsson, död 1683 i Gårdspånga, Locknevi, bördig från Holstad i Östra Ryd socken, sedermera bonde i Gårdspånga, Locknevi. I och med giftermålet och genom lösen ägare till 1/2 mantal av Gårdspånga, gift med Ingeborg Jakobsdotter, död 1701 24/3 i Gårdspånga. De har sonen Holsten och döttrarna Anna och Cecila
 
Olof är son till Måns i Holstad, Östra Ryd socken, levde i slutet av 1500- och början av 1600-talet. Han har åtminstone två söner, Olof och Holsten.
 
Jag är inte säker på exakt hur de ovannämnda personerna kommer in. Jag ska försöka att titta på detta, men är naturligtvis tacksam för alla upplysningar, tips eller hypoteser.  
 
Just de ovannämnda namnen, som ju åtminstone i kombination är relativt ovanliga, har gjort att även jag har vissa hypoteser angående ursprunget, men har ännu inte kommit tillräckligt långt med studiet av allt källmaterial, för att våga lägga fram dessa. Men visar de sig kunna hålla streck, kommer jag så småningom att presentera mina rön.