NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-30
Skrivet av: Walter Haury skrivet 2004-02-08, 06:17
Hej!
 
Stammar Maret Persdotter kanske ifrån Köperöd i Forshälla församlingen?
 
För drygt ett år sen har jag börjat med att forska ifrån Tyskland efter min fru Birgittas svenska anor. Med hjälp av mikrokort och vänliga människors hänvisande och meddelande har jag kommit tillbaka till Birgittas fm mm mm Maret Pe(h)rsdotter i Bäve socken, Uddevalla kommun. Maret(h) (ibland även Marta) hade gift sig 1791-10-30 med drängen Elof Germundson i Råsseröd, vilken 1755-08-01 var född i Ramseröd. Enligt åldersuppgifterna vid barnens födelser och vid sin egen död borde hon själv vara född 1774/1775. Men var? I kyrkoböckerna står, att hon stammar från Hattedalen, Bäve sn, men det finns ingen passande födelse i Uddevalla-Bäve församlingens kyrkobok. (Inte heller i Lane-Ryr, Väne-Ryr, Vassända-Naglum, Herrestad, vilket jag kunde kolla.) Visst fanns det i Hattedalen på 1780-talet en familj Per Larsson/Ingeborg Halvardsdotter, som fick där mellan 1781 och 1795 åtta barn. Men de hade inte blivit vigda i Uddevalla-Bäve. Kom de kanske som gift par ifrån Forshälla till Hattedalen? Och hade de redan barn med sig, som var födda före 1780, t.ex. Maret?
 
Varför just Forshälla och just Köperöd? Maria Tollesdotter, som på 1750- och 1760-talet har varit bonden Olof Torbörnssons hustru i Hattedalen, gifte 1765-03-21 om sig med änklingen Olof Larsson i Köperöd, Forshälla sn. Om denna Olof flyttade sen till Hattedalen eller hon med 12ärige sonen Sven till Köperöd, vet jag inte. I alla fall finns det en anknytning mellan Hattedalen och Köperöd. Och dessutom även till namnet Larsson. (Per kunde ha varit Olofs bror e.d.)
 
Möjligtvis har Maret Persdotter inte blivit född som Per Larssons äkta barn, ty när hon efter Elofs död 1804 gifte om sig med Olof Ol(of)sson från Kyrkebyn, Lane-Ryr sn, står hon i vigselboken som Maret Nilsdotter. (Vilket kan naturligtvis vara bara en tabbe av prästen.)
 
Jag skulle ju gärna fortsätta med grävningen i mikrokorten, men enligt SVARs katalog finns det för Forshälla inga Kyrkböcker kvar från tiden före 1788. Så jag bara kan hoppas, att det finns duktiga och snälla forskare i trakten, som kan och vill hjälpa mig med informationer de har sammlat ihop ur andra källor.
 
Med förväntningsfulla hälsningar
 
Walter