NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 februari, 2014
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-10-01, 19:49
Att jag tog upp dopnotisen var för att höra din åsikt om min teori, inte att gotta mig på något vis.  5 juni 1677 - 12 oktober 1678 saknas i Ljuder C:1 enligt registret, såg jag nu. Jag har så klart inte svar på alla frågor som du ställer men min teori som växt fram under tiden jag skrivit alla inlägg och tittat i olika källor som exempelvis mantalslängden igår osv är som följer: Jag tror att den Sven som första gången nämns som dräng i Ålebäcksås 1665 är den som senare gifter sig med Elin. Nilsdotter. Elin Nilsdotter tror jag var dotter till den Nils och hans hustru Elin som nämns första gången 1646 i Ålebäcksås. 1667 står en Sven med hustru noterad i Åsen. Kanske är ett bevis för att detta stämmer noteringen i mantalslängden för 1668 s. 11 där först Per med hustru nämns, i raden under nämns Nils och hustru, Sven och hustru i samma gård. I mantalslängden 1693 s. 84 hittade jag en intressant notering. Där nämns Sven med hustru, efter hustru står ”utgl” vilket jag förstått betyder att hon uppnått en ålder där man inte längre behövde betala mantalspenning, 63 år tror jag det var. Om det är som jag tror att det är Sven Svensson som kommer som dräng till Nils och Elins gård i Ålebäcksås torde han enligt noteringen i mantalslängden varit yngre än sin hustru. I samma notering nämns också sonen Per för första gången, vilket väl var lite sent eftersom han då var 21 år gammal? Sven Jönsson köpte ½ Ålebäcksås 1684, som jag tidigare skrev i mantalslängden 1683 s. 64 står att Hwide brukar Sven i Åsen. Vad säger det med tanke på att mantalslängderna upprättades året innan de gällde? Mantalslängden för 1683 skrevs alltså 1682 men Sven Jönsson köpte inte Åsen förrän 2 år senare? Det är inte så lätt att bevisa någonting när kyrkböckerna börjar så sent som 1672, kyrkoräkenskaperna 1702. I mantalslängderna som jag tidigare skrivit står nästan uteslutande förnamnen på personerna i gårdarna. Man får många gånger vara glad om det står ett förnamn på männens makor, oftast står det ju endast hustru. Av den anledningen lär det inte bli lätt att hitta några barn till Sven Jönsson som kan leda vidare till Håkan Widegren. Du frågar när Sven Svensson är belagd som brukar i Ålebäcksås. Om man kommer som dräng till en gård och gifter sig med en dotter i gården står man då som brukare av gården? Jag menar att om svärfadern fortfarande brukade gården står väl han som brukare inte svärsonen eller? Jag vet inte om det är rimligt att Sven Svensson dog någon gång under de saknade månaderna. Det finns så vitt jag kan se 4 olika förklaringar:
 
1.   Sven Svensson dör någon gång under de saknade månaderna  
2.   Sven Svensson dör något år men hans dödsnotis saknas av någon anledning i dödboken, hittade som jag skrev igår en uppgift i mantalslängden om en änkling men ingen     notis i dödboken.
3.   Det är Sven Svensson som dör 1695, det står endast Swen i Ååsen i notisen så vilken Sven det var vet vi inte med säkerhet.
4.   Sven Svensson har aldrig funnits utan det står fel i domboken.
 
 Hoppas jag får besked från Landsarkivet i Vadstena snarast. Nej jag tycker inte alls att du är rabiat i så fall är jag lika rabiat för jag vill också att det blir rätt. Kanske ingen bra kombination, en envis smålänning och en lika envis småländska?