NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-09-30, 13:11
Jag har mailat Vadstena landsarkiv om de båda målen och vad det står i originalböckerna. Återkommer om det när jag fått svar. Jag har inte heller sett målen från 1733 men kan konstatera att Stig Karlsson skrev fel när det gäller hur Mattis Grip och Ingrid Persdotter var släkt med Sven Jönsson i domboken från 1719. Han hade lagt på en generation för dem och dessutom helt uteslutit det som står om Mattis och Ingrids mor, Sissa. Jag vidhåller däremot min ståndpunkt när det gäller målet 1719. Det står i texten att Per Svensson var presens vilket innebär att han själv var på plats så jag har väldigt svårt att tro att det denna gång kan ha blivit fel när det gäller Pers släktskap med Sven Jönsson. Jag fick en gång för länge sedan en uppgift av dig om att Jacob Svensson var född 1678, på vilken sida hittar du den dopnotisen? Jag misstänker nämligen att det saknas sidor i dopboken som jag tidigare skrev i ett inlägg under detta ämne.
Mantalslängd för Ljuder 1669 finns 2 st Swen med hustru i Hwide och en Swen med hustru i Åsen. SVAR s. 11. För 1671 är det samma förhållanden se s. 125. Lägger in en bild på det.
 
Jag vet så klart att soldaten hette Mattis Grip och inte Martin, det har jag skrivit hela tiden innan. Skrev inlägget på min iPad och den har en tendens att ändra det man skriver ibland. Har ändrat det i inlägget nu
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/364421.jpg)
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2012-09-30 13:41)