NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2012-09-30, 09:30
Birgitta, det är jättekul att du börjat nysta i denna härva och jag hoppas att vi ska kunna resonera oss fram till hur det verkligen förhållit sig. Jag hade en diskussion för flera år sedan med en annan forskare ifrån Emmaboda  om detta problem. Tyvärr har jag inte allt aktuellt så jag måste läsa in mig igen på fallet. Det jag reagerar på direkt är framförallt: om det nu funnits två Sven i Ålebäcksås, far och son - varför nämns de inte i några källor samtidigt ? Finns det någon bra förklaring på detta ?   Varför nämns Sven Jönsson som ansvarig brukande i Ålebäcksås - enligt domboksnotiserna 1719 och 1733 så var det ju Hvide västregård som var hans gård (1719: 1/4 Hwijde Dito [=skatte] arffallen effter Salig Swen Jönßon - Ålebäcksås tillhörde Elin Nilsdotter om 1719-års notis tolkas korrekt angående 1/2 Ålebäckzåhs Skatte som Arffallit effter Salig Elin Nilßdotter- syftningsfel i meningarna kan föreligga!).
Jag är småländsk envis, men inte dumenvis - så om vi utgår ifrån källorna så bör vi kunna kronologiskt finna Sven Jönsson både som skattande och avliden. Jag är öppen för att ändra min ståndpunkt, men jag litar faktiskt inte fullt ut på de båda notiserna 1719 och 1733, sistnämnda har jag dessutom enbart fått mig refererat ifrån Stigs tolkning.
 
Jag ska utveckla varför jag anser att det kan vara fel i domboksnotiserna. Det var vanligt att man skickade in inlagor vid olika tvister/försäljningar, ofta med förtroendemän (nämndemän, fjärdingsmän) som skulle till tinget och var utsedda som fullmäktige att föra saken. Inte alltid var alla parter själv närvarande. Dessa inlagor lästes upp och skrivaren plitade ned händelseförloppet, ibland efter tingets avslutande. Minnet är alltid förrädiskt, speciellt för en trött häradsskrivare en sen kväll i vaxljusets sken. Avstavningar och radbrytningar kan göra sitt därtill att fel uppstår. Domar och mål skrevs sedan ut, s.k. tingsbevis om händelser, om parter så begärde. Dessa tingsbevis kunde sedan användas flera år senare som nya inlagor i andra tvister och låg till grund för näste skrivares sammanfattande av det tidigare målets gång (s.k. relationsbevis). Härav kan ett fel 1719 ha fortplantats till 1733 års dombok. Likaså gällande domboksduplikaten så gjordes först en kladd av häradsskrivaren, oftast vid tinget själv (hur han nu kunde hinna med alla diskussioner och vändor, innan stenografin var utvecklad och spridd, är svårt att förstå) eller strax därefter. Kladden renskrevs i häradsrättens domboksexemplar (som finns på Vadstena landsarkiv i häradsrättens arkivbildare, ex. Konga häradsrätt). Ytterligare en avskrivning skedde senare, efter årets tingsslut. Denna senare avskrivning skickades in till Göta hovrätt för revision till Advokatfiskalen och bands in årsvis, ofta med andra häradsrätters inskickade tingsmål. Denna revision var ett steg i rättssäkerheten, där domar och mål skulle studeras så ingen rättskipning blivit felaktig. Sistnämnda exemplar kan även ses som ett säkerställt arkivexemplar för hovrätten, med tanke på att häradsrätternas domböcker förvarades si och så vad gäller brandsäkerhet mm. I dessa avskrivningar kan det alltså ha uppstått felskrivningar, syftningsfel mm som vi idag har svårt att hantera - vi tror ju på det vi läser oftast. Detta är bara en spekulation och förklaringsmodell. Det vore bra att studera 1733 års notis i sin helhet.
 
*********************************
Målet 1733 enligt refererat ovan:
70). Per Swensson i Åhlebäcksåhr befrias ifrån för afskiedade Soldaten Håkon Widgrens bördsklander på 3/16 Hwide Wgd, emädan det wid undersökning erhållits att börden härflyter af Sahl: Swen Jönsson Hwilken war Kiöpandens Farfader i nedstigande Linien men Kiärandens Mormors Fahr att således Swaranden som är närmare i börde intet kan drifwas så Mycket skäligare som samma 3/16 för innestående Crono Räntor pro 1729 d: 3 Martij sistl och 2 Maii 2 g och 10 Novemb. 3 g äro upbudne, samt Swaranden intra fatalia desse 3/16 inlöst kiöpt och lossat.” Notisen är hämtad från 1733 d 6 Nov HT i Ingelstad.  
 
Här står alltså släktskapen Kiöpandens Farfader (köpanden =Per Svensson i Ålebäcksås) och Kiärandens Mormors Fahr(käranden =soldat Håkan Widgren). Var Håkan Widgren son till Ingrid Persdotter som nämns 1719 eller vem är hans mormor i relation till det oavnnämnda ?  Kan vi bena ut Widgrens relation till Ålebäcksås-Hvide kan vi  kanske komma lösningen närmre.
 
 
 
Nota bene:  Mattis Grip heter soldaten, inte Martin. Går det finna uppgifter om dennes moder Sissa (Svensdotter) gift med en Per i Hvide ?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-09-30 09:32)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-09-30 10:09)
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2012-09-30 10:11)