NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2012-09-29, 20:31
Hej Birgitta!   Jag nämnde bara brukaransvaret 1686 och att det är märkligt att Sven Jönsson om han är svärfar till Elin Nilsdotter står som brukare i Ålebäcksås detta år och varför inte hans son Sven Svensson någonsin omnämns där. Har du kollat mantalslängderna så ser du att det enbart nämns en Sven med hustru i Ålebäcksås (~Åsen). Vi vet ju att Sven gift med Elin Nilsdotter bodde där en mycket lång tid. Om den hypotetiske Sven Svensson samt även hans far bott där så borde de omnämnas i mantalslängderna samtidigt. Sven med hustru nämns fram till mtl 1695 (obs! att mtl upprättades i året innan det gällde!) - i mtl 1701 är änkan Elin omnämnd och redan i hfl 1699 ser vi att denne är Elin Nilsdotter, Per Svenssons mor.  
 
Om det nu rör sig om filiationen Sven Jönsson i Hvide + i Ålebäcksås med son Sven Svensson gift med Elin Nilsdotter i Ålebäcksås så undrar jag när Sven Jönsson avlider ? Han är i livet 1686 (GMR) och Elin Nilsdotters make Sven lever 1694, samt är död före 1699.
 
Elin Nilsdotter är född ca 1637 - borde hennes make Sven inte vara ungefär jämngammal - hur kan då Sven Jönsson om han är fadern stå som brukaransvarig 1686 (han borde ju då varit uppåt 80-årsåldern)?
 
 
Något är märkligt med de refererade notiserna 1719 och 1733. Har originaldombokens notiser undersökts ? Vad jag förstår så är det Göta hovrätts avskrifter som refereras ovan, som ibland innehåller felaktigheter.