NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-09-26, 16:11
Nedan har jag noterat samtliga barn till Swen i Ålebäcksås. Jag tyckte det haltade betänkligt med tanke på att Swen Jönsson enligt domboksnotisen var farfar till Per Svensson. Det jag tror var fallet är att de barn som föds, som jag noterat nedan där endast Swen står som far var Pers far. Den som benämns Swen Jönsson och får ett barn 1677, tror jag eventuellt kan ha varit Pers farfar. Det hände väl åtskilliga tillfällen att far och son fick barn samtidigt? Barnkullarna var ju ofta stora så en av de först födda sönerna kunde väl gott och väl bli far ett antal gånger samtidigt som sin egen far? Ett annat skäl kan ha varit att farfadern Swen Jönsson kanske var änkling som gift om sig med en betydligt yngre maka. Dopböckerna börjar ju inte förrän 1672 så hur många barn som fötts innan dess med Swen Jönsson som far går inte säga. Stämmer detta stämmer ju dessutom Stig Karlssons uppgift om att Per Svenssons far hette Sven Svensson och inte Sven Jönsson. Var kommer uppgiften ifrån att det är just Sven Jönsson som dör 1695? I dödsnotisen i Ljuder C:1 s. 88 står det endast Swen i Åsen, 60 år gammal. Jag tror att det är mer troligt att det är Sven Svensson, Pers far som dör 1695.  
 
Har även fått en uppgift från Niclas Rosenbalck om att Swens son Jacob var född 1678? Var kommer den uppgiften ifrån? Nu är jag inte så duktig på att tyda almanackan för denna tid men tittar man på s. 12 står det som jag kan tyda, en notis från fer 2 pent, alltså annandag pingst vilken inföll den 4 juni 1677. Direkt under finns 2 notiser som är otydliga men man ser att det är trinitatis som gäller. Trinitatis och trinitatis 2 är de två nästpåföljande söndagarna efter pingst. Den sista notisen är Swen Jönsson i Ååsens barn utan namn som döps. Högst upp på nästa sida är datumen från 15 trinitatis, alltså den 8 september. Är det inte lite långsökt att tro att det inte döptes något barn, ingen dog och ingen gifte sig under nästan 3 månader? Jag tror att notisen från sidan 12 hör till år 1677 men är omärkt. På sidan 13 står det att det gäller 1678 och 1679 på. Jag tror därför att en sida saknas där resterande del från juli till året slut 1677 och början av 1678 fram till notisen från september 1678 skulle funnits. Min djärva slutsats är att barnet som noterats längst ner på sidan 12 är den lilla flickan på 2 år som dör 1679 med namnet Ingrid. Vore oerhört roligt att få någon annans åsikter om det jag nu lagt fram i så många obesvarade inlägg.
 
Swens barn i Ålebäcksås
1672
s. 3 Dn: 8 christnades Swens ch. i Ållebäcksåås, Per
1673  
s. 5 Dnc 12 Swens barn i Ållebäcksåås, Kerstin  
s. 5 Dns 19 begrofs Swens barn i Ååsen
1682  
s. 20 Dn 15 Swens barn i Ååsen  
s. 20 Dn 17 begrovs Swens barn i Ååsen
1677
s. 12 Dn ? Swen Jönssons barn i Ååsen, ?
1679  
s. 13 Dn 2 p ep Sven Jönssons barn 2 åhr gammal, Ingri. Kan det vara det barn som föds 1677 som står utan namn i dopnotisen?
 
s. 44 1689 begrofs inhysesquinnan Carin Ring i Ååsen, 50 åhr gammal. f. omkring 1639 tycker jag kunde vara en intressant person att titta närmare på om det går. Hon skulle ju faktiskt kunna varit Sven Jönssons maka i ett andra äktenskap och eventuellt mor till Ingrid f. 1677.