NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2012
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-09-23, 18:15
Forsätter väl min monolog för någon annan kanske kan finna mina uppgifter intressanta längre fram. I ett inlägg jag skrev i december 2011 hittade jag följande släktlednig:
 
Per Svensson f. 1672-07, Ljuder C:1 s. 3, Ålebäcksås  
f: Sven Jönsson f. omkring 1635, Tjugosjö  
ff: Jöns Abbesson f. omkring 1615, Tjugosjö  
fff: Abbe Jönsson f. omkring 1590, Tjugosjö  
ffff: Jöns Carlsson d. 1602, Tjugosjö. Denne man sägs varit länsman.  
 
Nu har jag i en domboksnotis avskriven,(och delvis ändrad av mig)av Stig Karlsson hittat ett mål som gör gällande att släktledningen ovan inte stämmer. Enligt notisen var inte Sven Jönsson, Per Svenssons far utan farfar. Hans mor hette som det sagts innan Elin Nilsdotter. Se avskrift med sidhänvisning nedan. Det jag nu undrar är var ifrån uppgiften om att Sven Jönsson kom ifrån Tjugosjö kommer ifrån? Enligt domboksnotisen hade Per Svensson arvdel i Vide efter sin farfar Sven Jönsson.  
 
1719 d. 9 november hölls ordinarie Höstting i Ingelstad ” 193).  
Angående ½ Allebäcksåhs skatte, som arfwfallit efter sal. Elin Nilsdotter och 1/4 Hwijde; dito arfwfallen effter sal. Swen Jönsson, hwilka skatterätter nu bestrydes emellan Elins barn och barnebarn; sonen Per Swensson præsens, sampt sahl dottern Sissas barn, soldaten Mattis Grijp och pigan Ingrid Persdotter å hwars wägnar fiärdingsman Jonas i Hwitahult och förmyndaren Johan i Mooshult tala hwilka parter ärfwer nämbligen Per Swensson är Swen Jönssons sohneson och Mattis Grijp med pigan Ingrid är dess sohndotters barn, så emedan wid undersökning befinnes att Per Swensson suttit wid bruket på 1/4 i Ållebäcksåhs i 20 åhr och Mattis Grijps sampt Ingrid Persdotters föräldrar dito på 1/4 Hwida i 24 åhr; fördenskull finner tingsrätten skiäligt dhet dhe efter wärdet skola behålla hwar sitt af föräldrarnas bruk, hwad 1/4 Ållebäcksåhs och 1/4 Hwide angår, och Per Swensson der på icke kan obligeras till låttning, emedan han alla dessa beswerlige ofredsåhr suttit wid Ållebäcksåhs och uppehållit jorden, sampt dhen wähl omlagat, utom dhet han i sahl. modhers lijfstijdh lämbnat henne ansenligt undantag och deraf haft olägenheet, hwar emot Mattis Griph och dess systers föräldrar wårdslösat sitt bruk i Hwijde. Men belangande den andra oförwyste 1/4 Ållebäcksåhs så lofwar parterne ... om hwarandra uthlösande att åsämjas. I stridigt fall hwar behåller sin arwfdehl som dhe effter kongl. förordning äro full.
 (HT 1719 nr 193).  Göta Hovrätt Advokatfiskalen Kronbergs län EVIIAABA:572 (1719-1719) Bild 6780/ sid 376ff, Konga Häradsrätt. ArkivDigitals sidnumrering. Sidan är dessutom numrerad till s. 376ff även i boken.
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2012-09-23 18:35)