NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 februari, 2011
Skrivet av: Eva Johansson skrivet 2011-02-18, 13:28
Hej!
I min släktforskning har jag kommit till prästen Johan Lundquist, präst i Ljuders församling på 1700-talet (1729-66 enligt ett annat inlägg här). Hans dotter Anna Elisabeth Lundqvist född 1736-10-02 är min ana. Hon har en syster Britta Stina Lundqvist född 1738-11-01. Båda systrarna bor i Kuramåla i Älmeboda socken som vuxna med sina barn.  
Jag har sett flera inlägg här på Anbytarforum om den här släkten och förstått det så här:
Systrarna ska vara födda i Ljuders församling där deras far är präst. Men jag hittar dem inte i födelseboken (jag använder Arkiv Digital) och jag hittar ingen Johan Lundquist i husförhörslängden där.  
Jag är ganska ny på släktforskning. Är inte prästen med familj med i husförhörslängden eller är det fel uppgift om församling?  
En annan uppgift här ovan säger att Johan Lundquists dotter Juliana skulle vara född 1744 i Långasjö församling men henne hittar jag inte heller i födelseboken.
Är det jag som fått allt om bakfoten eller handlar det om olika personer? Var han präst i Ljuder eller Långasjö?
I min släktforskning har jag följt Anna Elisabeth Lundqvist och hennes ättlingar fram till idag. Hennes son Jonas Dunberg gifte sig med Stina Nilsdotter från Älmeboda.
Vänliga hälsningar,
Eva Johansson
Gunnebo