NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 oktober, 2015
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2015-06-29, 09:54
Hej,
 
Jag härstammar från en Anna Knutsdotter som, enligt 1695 års dödbok för S:t Åby, var född i Grimstorp, Linderås, omkring år 1635.
 
Där fanns på 1640-talet, enligt mantalslängderna, en Knut Nilsson som jag därför förmodat var hennes far.  
 
I 1646 års mantal nämns en Nils Håkansson i Grimstorp med sonen Anders Nilsson samt ryttaren (?) Knut Nilsson med hustru Ingrid Månsdotter.
 
Finns det någon som känner till huruvida denne Nils Håkansson var far även till Knut Nilsson?
 
Och huruvida denne Nils Håkansson - som var ryttare i Erik Hiertas kompani i början av 1640-talet - var identisk med den Nils i Grimstorp som nämns i 1631 års jordebok och enligt kyrkräkenskaperna var sexman år 1638-1643?
 
Till yttermera visso nämns Nils Håkansson i Grimstorp även i 1629 års kyrkräkenskaper, och då ”min” Knut ska ha bott där redan år 1635 då dottern Anna föddes så skulle han väl rent tidsmässigt passa bra som son till denne - men Nils i Grimstorp var kronobonde, enligt 1628 års tiondelängd, så det kanske är svårt att dra några slutsatser baserat på ägandeförhållandena?
 
Det vore otroligt spännande om någon kännare av bygden kunde hjälpa mig vidare med detta...
 
Med nyfikna och tacksamma hälsningar,
 
Christian Juliusson
 
(Meddelandet ändrat av Juliusson 2015-06-29 09:55)