NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2007
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2007-03-13, 15:52
Hej Peter,
 
Och tack för ditt svar. Jag lutar dock fortfarande åt att vår Sven gifte sig i luckan år 1671 och att vigseln år 1676 avser en helt annan person (särskilt som hans dotter Marit föds år 1676).
 
Du har helt rätt i att utgångspunkten måste vara Hagagården där Lars Hultgrens far och morfar bott i alla tider. Bekymret är bara att detta gårdsnamn inte framträder i mantalen. Där talas det bara om Norrgården, Mellangården och Södergården.
 
Jag menar dock att Hagagården hörde till Norrgården, och att det därför är rätt Sven (Arvidsson) som dyker upp där i mantalen - även om soldaten/ryttaren Sven visar sig vara någon annan.
 
Det är onekligen en smula knepigt, men det går nog att reda ut:
 
Vi vet ju att den som bodde i Hagagården år 1717 hette Per Nilsson. Vi vet också att änkan Anna i Norrgården dels var änka efter en Nils (se 1691-1692 års mantal), dels bl a hade en son vid namn Per (se mantal år 1697-1719). Det tycks ju tala för att Hagagården hörde till Norrgården.
 
Samtidigt vet vi ju att vår Sven dyker upp på samma gård som Johan Larsson (se t ex mantal år 1677-1679), tillsammans med en Per (Larsson). Den sistnämnde var hans svåger, enligt kyräk år 1685. Det är också hos Johan som Mårten Svensson dyker upp som dräng i 1692 års mantal. Johans änka Brita bor sedan i Norrgården
 
Om man då tar en titt på Mellangården lite längre fram, så finns det visserligen en Per där i t ex 1717 års mantal. Denne skulle förstås kunna vara Per Nilsson i Hagagården, men det verkar otroligt för - tvärtemot vad jag lyckats få det till förut - det finns inget som kopplar Johan Larsson och hans syskon till Mellangården (namnet dyker upp i 1699 års mantal för första gången, och då bor ingen av den familjen där). Tvärtom tycks de, som sagt, höra hemma på Norrgården (Johan med hustru nämns t ex omedelbart efter Nils änka Anna i Norrgården i 1694 års mantal).
 
Till yttermera visso står det uttryckligen Sven i Norrgården i 1683 års mantal.
 
Enda kopplingen till Mellangården tycks vara att Erik Börjesson med hustrun Sissela Larsdotter kom att bo där, men det kan ju ha andra orsaker.
 
Sammantaget tycker jag alltså att allt talar för att Finnanäs vid en tidpunkt delades i Norrgården och Södergården (Sörgården nämns redan i 1670 års mantal), och sedan kom att delas upp ytterligare i Hagagården och Mellangården - och senare i Nilsagården, som år 1779 beboddes av en Hans Israelsson (rimligen son till den Israel Nilsson i Norrgården som nämns i 1717 års protokoll samt i mantalen år 1702-1719).
 
Vad tror du om detta?  
 
Finns det månne uppgifter i dina domboksutdrag som kan förtydliga bilden av gårdsinnehaven ytterligare?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian