NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2006
Skrivet av: Jan Åke Sandberg skrivet 2006-12-30, 20:24
Hej Bengt
De komplicerade ägarförhållandena i Slungsås har genom åren gett mig åtskilligt huvudbry och några svar på dina frågor har jag egentligen inte något bra svar på.  Jag vet inte hur mycket domboksutdrag du har när det gäller Slungsås (jag skickar gärna mina) men först gången gården nämns är VT 1616 där Håkan och Tråtte är ägare.  Sedan kommer en rad uppbud 1618 och 1619 där inget synes ha fullföljts.  ST 1624 säljer en Börjes ättlingar del av Slungsås ill Håkan Jönsson o h h. Längre fram finner vi att Michel Björnsson äger en del av gården, om genom fadern Björn i Bockebo eller hans okända första hustru är okänt.  Och när den så småningom avsatte  nämndemannen Jacob Jacobsson 1676 förvärvar en del av gården framkommer att hans far Jacob Eriksson eller kanske hans till namnet okända mor också haft en arvedel i gården.
För att komplicera det ytterligare nämns på HT 1624  att konungsfrid lysts över Jöns Andersson och Lasse Ingemarsson i Bissefäll vid 40 markers böter.
Någon gång i framtiden hoppas jag lösa detta men det kräver tillgång till inte bara mantalslängder utan också en ytterligare titt i domboken och då originalet (jag har mina utdrag från Göta hovrätts exemplar)
Men det är roligt att höra att någon har samma bekymmer och kanske liksom jag härstammar från båda  Slungsåssläkterna (som ju också inbördes är släkt med varandra).
 Gott Nytt År
Jan Åke Sandberg