NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2006
Skrivet av: Barbro Peterson skrivet 2006-12-09, 17:49
Hej Bengt!
 
Det här låter ju lite underligt.
 
Mattis Jönsson får ju en son Ingemar i januari 1690, så då borde han ju ha en hustru. Och det troligen Karin Ingmarsdotter eftersom sonen får heta Ingemar.
 
Redan för 5-6 år sedan fick jag uppgifter från dessa katekisationslängder eller skrifteböcker.
Niclas Hertzman hade en avskrift och han delade gärna med sig.
 
När dottern Kerstin föds 1701 är Arvid Ingmarsson (i Mjögaryd ) fadder. Detta måste väl vara en bror till Karin. Har inte följt upp den familjen ännu.
 
Ett större problem för mig är vilka  som är Mattis Jönssons föräldrar. Av någon anledning, som jag just nu inte har klart för mig ansåg jag Jöns Nilsson vara fadern.Åldersskillnade mellan denne Jöns Nilsson och hans hustru Kerstin Mickelsdotter är ju stor. Står det verkligen 68 och 34? Då måste Jöns Nilsson ha ett tidigare gifte.
 
Det finns ju även en Jöns Jönsson med hustru Ingrid Börjesdotter i gården. Kanske är dessa Mattis Jönssons föräldrar. Mattis har faktiskt en dotter Ingiär men ingen son Börje.
 
Det finns en kvinna Martha Mattisdotter, som jag tycker borde vara en dotter till Mattis Jönsson, men jag har inga födelseuppgifter på henne. Hon gifter sig 1713 med Anders Andersson.  De är bosatta i Häradsö, Åker.
 
Det finns många frågetecken runt dessa personer.
Skulle vara roligt om vi och förhoppningsvis andra forskare kunde bringa lite reda i det här.
 
MVH    
 
Barbro