NULL Skriv ut sidan - Bäve

Anbytarforum

Titel: Bäve
Skrivet av: Lisbeth Zachs skrivet 2015-07-09, 20:59
Rune letade efter uppgifter om Nils Svenningsson och Anna Thoresdotter i dec  2013. Jag kan inte se att han fick något svar. Kanske har han hittat svar själv, men jag har några funderingar.
 
När jag söker på slaktdata.org så får jag upp en Nils Svenningsson som får dottern Catharina med hustrun Annika Thorsdotter
Uddevalla (O) F4   1787-02-05   Catharina     Bonde   Nils   Sveningsson   H.   Annicka   Thorsdotter   x/Groröd, Bäve
Bland dopvittnena finns Sven Thorssons hust. Elin Jonsdotter i Groröd, så det verkar röra sig om rätt par och modern var 33 år
 
Så jag letade efter en Thore som fick en dotter Annika runt 1740-1750, men slaktdata.org har inte registrerat Hjärtum så fick bara
Uddevalla (O) F2   1745-03-03   Annicka         Thore   Ambiörnsson   H.   Anna   Larsdotter
 
Det finns ingen förklaring varför du vet att hon skall vara född efter 1749 i Hjärtum och jag antar att bouppteckningen syftar på Nils far. Kan inte kolla för jag vet inte vilken tings-eller häradsrätt du refererar till med bouppteckningsuppgiften.
 
Hur som helst min fundering är bara att du kanske skall titta efter en Annika som ett namnalternativ för Anna och om du är säker på Hjärtum som födelseort koncentrera sökning till 1753-1755 med tanke på moderns ålder 1787.