NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2011
Skrivet av: Enid Nelson skrivet 2009-04-20, 21:13
Jag ser att det har funnits en ganska ingående diskussion och informationsutbyte om Törestorp som har sträckt sig över flera år. Jag har en fråga som tangerar Törestorp Östergård och undrar om det finns någon som kan ge meig lite trådar att dra i. Jag söker bland annat information om Ryttaren (?) Joseph Jönsson & hans hustru Ingierd Nilsdotter (som dog 1740 i Törestorp), samt om deras son Jöns Josephsson (ca 1684-1771) & hans fru Anna Sonesdotter (Sunesdotter?) (ca 1783-1725).  
 
Denna fråga är knyten till min jakt på föräldrar till min ana Sven Jönsson som gifter sig 1741 i Gnosjö med Ingeborg Svensdotter (fr Hult i Gnosjö). Då Sven gifter sig uppges att han är från Bohus i Kulltorp. Efter giftermålet får de två barn i Bohus (Sven 1742 och Jöns 1744) och sedan en son Per 1746 i Törestorps soldat torp. Bland Pers fadder vid dopet finns dr Jon Jonsson (Jönsson?)och piga Anna Olofsdotter i Törestorps östregård.  
 
En Sven Jönsson mölnare är fadder till Martha Persdotters oäkta barn Karin i Törestorps soldattorp i november 1746.
 
Om inte jag har helt fel är denna Sven Jönsson (mölnare) och hans hustru Ingeborg Svensdotter samma par som kring 1750 och fram till deras respektiva död är bosatta på Hults qvarn i Åker och där Sven är verksam som mölnare.
 
Nu försöker jag knyta trådarna bakåt och undrar om det är möjligt att Sven var född på Törestorp och om han kan vara barn till Jöns Josephsson och Anna Sunesdotter. Sven dog i april 1774 och var då 59 år gammal, alltså bör han vara född kring 1715, ett par år innan födslar i Kulltorp börjar registreras.  
 
Jag är tacksam för alla tips och info som jag kan få om hur jag skulle kunna gå vidare i  min jakt på Sven Jönssons ursprung. Jag är förstås även intresseragd av att hitta information om Ingeborg Svensdotter, men den frågan får jag ta sedan i Gnosjö ...
 
Hälsningar  
 
Enid