NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2014
Skrivet av: Gert Sköld skrivet 2013-12-01, 18:29
Hej,
jag har ett litet mysterie i Kristdala som jag undrar om någon annan stött på.
I födelseboken för 1847 (C:7 sid 23 hos AD) så finns en Maria Sophia i St Bråbo noterad som född 1847-08-14. Föräldrar är Jonas Persson och Stina Cajsa Johansdotter där hon står noterad som 23 år gammal. Bland vittnena hittar man bl a en Nils Svensson och en Stina Cajsa Johansdotter (samma namn som modern).
 
Om man sedan går till hfl AI:15 för 1843-1850 sidan 44 (AD) förSt Bråbo så ser man att först finns noterade en Nils Svensson och hans hustru Stina Cajsa Johansdotter födda 1821 resp 1823. De har endast ett barn, Sven Johan, född 1849.
Längre ner på sidan finns gifte drängen (överstruket och  ersatt med Brukaren Jonas Persson född 1810 och hand hustru Sara Maria Nilsdotter född 1819 i Tuna (de står två gånger efter varandra) med deras dotter Maria Sophia född 1847-08-14, alltså samma Maria Sophia som i födelsebok står som noterad med Stina Cajsa Johansdotter som mor (som alltså är gift med husbonden där Jonas är dräng).  
 
Min fråga är därför är det rimligt att Stina Cajsa verkligen är mor till Maria Sophia eller är Jonas hustru Sara Maria den rätta modern? Om drängen gjort husbondens fru med barn borde de väl knappast bo kvar och ha Nils som fadder? Det som dock gör det ännu mer konstigt är att modern står noterad som 23 år, vilket stämmer på Stina Cajsa med inte på Jonas fru Sara Maria som var 27 år d v s om prsästen skrivit fel så har han varit konsekvent.  
Kan någon bringa klarhet i detta mysterie?