NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2014
Skrivet av: Barbro Nordlöf skrivet 2013-11-20, 16:09
Hej igen Marianne.  
För något år sedan gav du mig uppgifter om ryttaren Måns Berggren och att han dog 1770 09 22- Nu har jag hittat hans bouppteckning: Tuna län 45:56 ,1784 01 26. Efter letande kring detta datum i dödboken hittades följande kryptiska notering 1784 01 25 Måns i Färgsjömåla 65 år. Han bodde alltså hos dottern Stina i Färgsjömåla.  Bou upptar barnen ; Ingeborg, Lars, Stina, Anders och Magnus. Någon änka anges inte. så hon borde vara död innan. Har dock inte hittat något i dödboken. Enligt dottern Stinas dödnotis skall hon heta Brita Carlsdotter. Jag har letat i PLF också mne inget passade.
 
Fråga 2: Båtsman Brings hustru Lisa Samuelsdotter sägs vara f 1791. Hfl säger 1791 06 26/0526. Inte hittade i Kristdala. Föräldrarna uppges vara Samuel Persson och Maja Andersdotter. Tidigast hittade i hfl på Fagerhult i Kristdala.  (I Lisas vigselnotis står att modern heter Nilsdotter???)
 
F ö är det fortfarande tveksamt med båtsman Brigns föräldrar. Kan vi anse oäkta Lars, f 1785 22/9 i Tuna som rätt person??? Men han och hans mor Anna  Larsdotter lyckades jag inte hitta i hfl i Tuna.  
 
Tyckte du skrev någonstans att Sjöö höll på att göra ny uppdaterad upplaga av sina böcker? Jag funderade på att köpa någon av dem, men får väl vänta tills de nya kommit.
  /Barbro