NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 augusti, 2013
Skrivet av: Anton Bäck skrivet 2013-05-09, 12:48
Hej!
 
Jag behöver hjälp med att identifiera en del personer och om dessa uppgifter stämmer och om de kan kompletteras mer utförligt.  
 
1758-11-07 dör en Nils Barthesson i Smälterum, Mörlunda. Han hade vad jag känner till barnen Bertil (Barthold) Nilsson född 1712-10-12 i humlenäs i Kristdala (?) och död 1773-09-24 i Smälterum, Mörlunda. Han hade en även dottern Sara Bertilsdotter, född 1719-07-05 i Humlenäs, Kristdala (?). Död 1799-07-20 i Bockara. Båda dessa syskon var gifta med syskonen Peter Nilsson och Sara Nilsdotter, barn till ryttaren Nils Ringberg i Bockara.  
 
Jag undrar nu över om födelseuppgifterna om Nils Barthessons barn stämmer, kan de vara födda i Humlenäs, Kristdala? De verkar ganska troligt eftersom det bekräftar just att två syskon med samma namn födda där. Och för att föra det hela vidare, kan fadern Nils Barhesson varit den Nils som föddes 1686-06-20 i Bjälebo, Kristdala? En passande fader skulle då vara Bertil Gabrielsson (son till Gabriel Börjesson och  NN. Bertilsdotter Duraea). Jag har heller inget namn på Nils Barthelssons hustru som var mor till de två syskonen som troligen föddes i Humlenäs.  
 
Jag skulle verkligen behöva mer kött på benen för att säkert säga mer om dessa spekulationer, Är mycket tacksam för hjälp och kompletteringar!
 
Mvh
Anton