NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24
Skrivet av: Inge Ledje skrivet 2006-05-04, 07:52
Kanske någon är intresserad av nedanstående kontrakt gällande 5/9- dels mtl kronoskatte Rusthåll i Fallebo.
 
Lars Johan Andersson sålde gården i Fallebo till, sin svåger och 2:a hustruns bror,  Nils Johan Olsson, innan han  for till Amerika 1868 med sin familj.
 
Upprättat Kontrakt.
Hvi under tecknade göre härigenom veterligt att vi å denna dag försålt vårt hit tills ägande 5/9:dels mantal krono skatte Rusthåll Fallebo beläget i Christdala Socken till Nils Johan Olsson Fagerhult mot en betingad köpesumma stor /2000/ Rik. Rixmt. och mot öfrige vilkor Näml:
1:sta. den förenämnda Köpesumman skall betalas Näst kommande 14 Mars och med 6 % rätnta från den dagen.
Säljarna förbehåller sig den växande grödan på hemmadelen samt att bebo husen till nästa 14 mars, men i öfrigt får köparen tillträda hemmansdelen nu genast.
2:dra. Förbehålles undantag till Änkan Kajsa Lisa Larsdotter efter hennes särskilda upprättat undantagsbref, samt förbehålles den inteckning som Nils Petter August Larsson i Fallebo har i hemmansdelen att den skall inestå efter des bestämmelse.
Som försäkras af Fallebo den 8:de Augusti 1868.
Lars Johan Andersson
Carolina Christina Olsdotter
Med föregående kontrakt förklarar jag mig nöjd och förbinder mig detsamma uppfyla.
Dato som Ofvan
Nils Johan Olsson
Köpare
på en gång Närwarande vitne
Johan August Carlsson
Sven Johan son
Lönhult
 
Ofvanstående Köpeskilling eller Summe är i fullo Betald - Qvitteras af Fallebo 15 October 1868 -
Liohan Andersson
Carolina Crestina Olsdotter
Wittne
S L Nyberg
Carl Joh. Samuelsson Malghult
 
/Inge