NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007
Skrivet av: Margit Arvroth skrivet 2007-10-03, 19:21
Hej och tack till er som svarat på mina frågor.
För det första var Georg Göran Göransson  född 1803 min mffmf.
Han hade ihop med min mffmm Ingeborg Bryngelsdotter Stenström 6 barn. Hon hade en dotter uä.Jag håller på att kartlägga alla barnens familjer och har kört fast på Martin? Alfred? Mattias? Göransson född 1839
Han hade en syster Carolina Göransdotter vars barnbarn jag brev-växlar med och har fått levnadsbeskrivningar och släktförhållanden som inte finns med i N.Lindbergs släktböcker vilka jag har i min ägo.
Elmers föräldrar omkom i en båtolycka utanför Västindien barnen räddades?  Elmer var ca 5 år 1877)då. Han och brodern vars namn jag med säkerhet inte vet ev :Martin?? de två skickades till Hjärterön som då ägdes av min morfars farmors bror Anders Göransson (Elmers farbror) och hans hustru och kusin Maria Ulrika.De var barnlösa, men Martin? lär ha rymt därifrån till???? medans Elmer stannade kvar från sitt femte till sitt fjortonde år och började sin sjömansbana som jungman, sjökapten, blev så småningom Konggoveteran Finns att läsa om honom Den vite mannens grav Enligt min släkting
som jag brevskriver med (94 år) föddes Elmer ombord på briggen Edith när båten låg i Brooklyn i vilken fadern var befälhavare. Men vad hände de andra barnen ,det finns en muntlig berättelse att han som rymde från Hjärteön blev vådaskjuten men jag vet inte fakta. Systern, vart tog hon vägen, familjen ägde en bostad i Amerika enl. min släkting. Jag har ett foto från Hjärteön med hela den gamla släkten där Elmer finns med som tonåring. Detta blev ju en halv roman... Jag är mycket tacksam för hjälp om dessa personer jag söker. Elmer lär ha skänkt föremål till Bohusläns museum. Mvh Margit