NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11.8.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11.8.2001
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-06-27, 23:53
Marianne!
 
Dessa uppgifter är i stort sett identiska med dem som jag och många andra ättlingar har haft (och trott på) (och vilka ju kommer från samma forskare som du talar om).  
 
Men nu har vi fått en helt ny situation genom den upptäckt som Roger Axelsson gjort, och Bo Persson har bekräftat (som ju båda redogjort för här ovan): Gustaf Silkelock (i Systertorp, Kristdala sn och Klo, Högsby sn) och Gustaf Persson (i Fallebo) är inte en, utan två olika personer.
 
Det var denna nya situation som föranledde min fråga 2. ovan.
 
Detta för med sig följande: 1) Gustaf Silkelocks patronymikon är inte längre känt (Persson stryks alltså), men den till namnet okände fadern är fortfarande gift med en dotter till Jöns Gustafsson i Systertorp. Gustaf Perssons mor i Fallebo, 2) Pers i Fallebo hustru är inte längre känd (NN Gustavsdotter stryks alltså).
 
Nästa viktiga fråga blir således: Är Anders Gustafsson i Komramåla son till Gustaf Silkelock eller till Gustaf Persson i Fallebo?  
 
Å ena sidan har han ju sagts vara född 1630 i Fallebo (vilket du också återger ovan), och borde då rimligen vara son till Gustaf Persson i Fallebo.
 
Å andra sidan har ju Anders Gustafsson flera ättlingar som kallar sig Silkelock. Varför skulle de göra det, om de inte härstammade från, eller ens var släkt med Gustaf Silkelock? Med detta senare i åtanke, drar man rimligen slutsaten att Anders ändå är son till Gustaf Silkelock.
 
Vi har således ett klassiskt problem. Det går inte att förena de båda ståndpunkterna. Det ena måste ju vara rätt, och det andra fel (om man inte räknar med möjligheten att båda alternativen är felaktiga vill säga..) Antingen är Anders Gustavsson inte född i Fallebo, eller också har hans ättlingar antgit namnet Silkelock få felaktiga eller (för oss) oklara grunder.
 
Jag har diskuterat frågan med Bo Persson, och han anser att Anders Gustafsson är son till Gustaf Silkelock. Födelseplatsen Fallebo är inte på minsta sätt är styrkt i någon källa, utan endast antagen p.g.a den presumerade faderns (alltså den ihopslagne Gustaf Persson Silkelock, som aldrig har existerat) vistelseort.
 
Man ska väl i dylika sammanhang inte uttrycka sig med alltför stor självklarhet, men har jag förstått saken rätt, kan vi som är ättlingar till Anders Gustafsson hålla fast vid Silkelock-lnjen, och stryka allt som har med Fallebo att göra. (Detta alltså enligt Bo Persson) Finns det några omständigheter som talar mot detta, eller kan vi definitivt avskriva Fallebo-spåret?