NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-17
Skrivet av: Bo Nordenfors (Nob) skrivet 2007-05-19, 15:50
Gravsten-sök är en bra ”maskin” och i kombination med kyrkböcker, folkräkningar och sökmotorn Google kan man få en rolig (och givetvis intressant) timme vid datorn.
 
Län Jönköpings län  
Församling Karlstorp  
Sten nr 6  
Förnamn Per  
Efternamn Cyr?n  
Titel Klockare Organist  
År 1902-01-23  
Fam-grav 4  
Hustru 1 år 1902-01-23  
Hustru 1 förnamn Kristina Margareta  
Hustru 1 Efternamn Isaksson  
Barn 1 år 1897-07-10  
Barn 1 förnamn Petronella Katarina  
Barn 2 år 1904-07-01  
Barn 2 förnamn Kristina Sofia  
Registrerare Britta Johansson
 
En av Pers söner hette Anders August och var  född i Karlstorp 1842.
Han fanns i vuxen ålder i Göteborg, som vi här ser av Folkräkningen 1900:
 
Post 1475900
 
Cyr?n, Anders August
Handlande
 
f. 1842 i Karlstorp (Jönköpings län, Småland)
 
Gift man, far i familjen
 
3:dje Rot. N:o 73-74
Göteborgs Gustavi (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
 
Födelseort i källan: Karlstorp Jönköpings län
 
Nu blir det strax mer spännande:  En son till Anders August var Carl August Otto Cyr?n, f. 1878.
Han klev in i min fars liv som  morbror åt mins fars första fru. Inte nog med det - hans stora hobby var att  samla allt ifråga om kräldjur. Min far var med honom på ormexpedition på Kreta 1935. Det finns både bilder och berättelse hos mig om denna sällsamma tur. Någon som är intresserad, så hör av er.
Till min stora glädje hittar jag litet om Otto Cyr?n på nätet:
På denna sajt:   http://www.bergstugan.com/barndomsminnen.htm  har Jan-Åke Holmbring berättat att Otto C. kallades ”farbror Ödla” och var sonson till klockaren i Karlstorp!  
Med hjälp av bland annat Genline kunde jag fastställa detta. Klockaren, som hette Per Cyr?n, var född i Hult, F-län 1835 och upprätthöll 55 års tjänst som klockare och organist i Karlstorp, där han tillträdde tjänsten 1836 efter några års arbete med växelundervisning i Högsby, H-län. Det senare enligt Sv. Läraretidning av årgång 1891, tillgänglig via Projekt Runeberg. (http://runeberg.org/svlartid/1891/0473.html )