NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008
Skrivet av: Sigvard Karlsson skrivet 2008-02-22, 00:04
Ja, allt talar för att det är vår Anna, som så ofta var dopvittne. Jag fann en födelsenotis även 1693  dop 27 aug (Även Gise Svensson var vittne). Anna i Frännafälle kan vi i vart fall utesluta - hon var mantalsskriven  där även 1701 och dotter till Sven i Frännafälle. Anna i Dönjanet (så stavas det i dagens karta) har jag inte funnit några andra spår efter. Däremot fann jag i mtl 1695 i Tyfweboda (dagens Tjugeboda?) hos regementskvartermästare Christer Nyborg i stadig tjänst drängarna Jonas och Börje samt pigorna Anna och Märit. 1694 var det andra tjänare. I övrigt finner jag ingen Anna i mantalslängderna på 1690-talet.
Jag håller med om att sannolikheten är stor, men tycker inte vi har bevis för att Jonas Nilssons hustru var dotter till Sven Carlsson i Ljungagården. Det fanns fler Sven i Kalvsviks by vid denna tid.
Just nu kommer jag inte på några fler uppslag att gå vidare i de källor vi har använt oss av. Det krävs nog material från domböcker, jordeböcker eller andra källor. Kanske har hembygsföreningen dokumenterat gårdarnas historia och ägare?
Mvh Sigvard