NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008
Skrivet av: Anni Niklasson skrivet 2008-02-21, 18:00
Ibland går det lite för fort, naturligtvis ska det vara Kalvshaga Björsagård.  
Vi tycks ha haft samma tanke igår Sigvard, för samtidigt som du skrev ditt inlägg så satt jag och kollade dopvittnen under 1690-talet. Jag använde mig av KGF´databas för att det skulle gå lite snabbare. Följande fick jag fram;
Det tyck ha funnits åtminstone tre Anna Svensdotter i Kalvsvik socken, en i Kalvsvik, en i Frännafälle och en i Dönjandet (heter det så?) Det är förmodligen aldrig tal om att det kan vara samma person eftersom de under samma tidsperiod är dopvittnen, fast (efter vad jag har funnit) aldrig vid samma dop.
Så koncentration på Anna Svensdotter i Kalvsvik. Hon är fadder 1695x2, 1696, 1697, 1698x2, den sista gången är den 24 februari 1698. Om detta är vår Anna så kan vi kanske gissa att hon först i mitten på 90-talet var gammal nog att vara dopvittne. (några av hennes ev syskon förekommer tidigare - Gise redan 1690)
From februari 1698 förekommer inte Anna Svensdotter i Kalvsvik någon mer gång som dopvittne, jag har letat fram till 1720. Enligt det du har funnit Sigvard så gifter sig Anna och Jonas och får barn (jag tolkar födelsenotisen på samma sätt) under senare delen av 1698. Det första året/åren efter sitt giftemål bor de förmodligen i Ljungagården, i februari 1799 finns Jonas Nilsson i Ljungagården med som vittne vid ett dop. Nästa gång han förekommer som vittne är i januari 1701 och då bor han i Olsagården.
Anna återkommer som fadder 1702, som hustru och bosatt i Olsagården men då utan patronymikon. Nu till det som ändå tycks knyta ihop Annasäcken; I aug 1706 är Anna Svensdotter  i Olsagården vittne vid ett dop.
Så förmodligen finns vår Anna i Kalvsvik under hela denna tid. Kanske var hon inte gammal nog att föras in i mantalslängden förrän 1696 - och den saknas. Och sannolikheten att hon är dotter till Sven Carlsson kan väl anses som ganska stor.
 
Så till stickspåret; När Nils Svenssons döttrar flyttar till Urshult blir de boende på Borgön. Där bor vid denna tid Måns Håkansson, kan han vara morbror till flickorna? Elisabets son Jöns gifter sig sig 1775 med Kirstin Arvidsdotter - hon är sondotter till Måns Håkansson. Så ev är Jöns och Kirstin sysslingar.....
 
Mvh, Anni