NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008
Skrivet av: Sigvard Karlsson skrivet 2008-02-20, 20:22
Tack Göran, för att jag fick ny grundkunskap och för upplysningarna om Sven Carlssons familjeförhållanden. Allt fler pusselbitar faller på plats. Att barnen var borta 1696 kan ha naturliga förklaringar. Sonen Gise/Gisle dog 1696, begraven 5 juli; dottern Ingeborg var troligen gift, eventuellt till Dänningelanda; sonen Nils kan ha varit i tjänst på annat håll. Vi får söka vidare efter Anna.
Anni, jag är övertygad om att du är på rätt spår när det gäller Nils och Ingrids barn. Dock skall bostadsorten vara Kalvshaga Björsagård, som ligger på andra sidan Kalvsviksfjorden. Flickorna adopterades av Erngissle Månsson och Karin Håkansdotter. Karin och flickornas mor Ingrid var systrar från Urshult. Därmed fann jag också vigseln för Nils Svensson. Han gifte sig med Ingrid i Urshult 17051112 (KGF). Erngissle skänkte pengar till Kalvsviks kyrka på begravningsdagen för Nils och Ingrid (LIA:1).
Vad gäller Annas födelseår är jag inte alls säker. Dödboken är otydlig, KGF har tolkat levnadsåldern till 70 år, vilket skulle ge beräknat födelseår 1684. I så fall var hon bara 14 år vid vigseln och första barnets födelse. Jag tolkar levnadsåldern i dödboken till 78 år, men den kan förstås vara felberäknad.
Ett problem i sammanhanget är att mantalslängder saknas 1696-1700. Det kan vara idé att söka efter dopvittnen under 1690-talet även om det är tidsödande. Födelsebok för Kalvsvik 1690-98 finns i Jät C:1 (om ni inte kände till detta).
Mvh Sigvard