NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008
Skrivet av: Anni Niklasson skrivet 2008-02-19, 22:52
Tack Sigvard och Göran, fler och fler pusselbitar, även om en del är lite lösa i kanterna än så länge.
Lite konstigt att Anna inte finns med i någon av längderna från 1690-talet, kan det vara så att hon är för ung? Det beräknade födelseåret kanske inte stämmer?
 
När det gäller Nils Svensson och hans hustrus barn Christina f.1706 och Elisabet f. 1708 24/3 har jag följt ett spår och jag tror att jag har hamnat rätt.
Till min hjälp har jag tagit husförhörlängderna och KGF´s databas.
I Kalvsvik Björsagård (AI:1) finns flickorna/pigorna Kirstin och Elisabet. 1725-31 står det antecknat för Elisabet att hon blir gift till Urshult.
1729 vigs i Urshult Anders Jönsson i Rörvik och Lisbet Nilsdotter på Borgön.
I oktober 1731 föds deras son Jöns i Rörvik, då finns en piga Kirstin på Borgön med som fadder.
Jag har följt familjen genom husförhörslängderna och i Hfl AI:6 Urshult Rörvik står antecknat för Lisbet Nilsdotter att hon är född 1709 25/3 i Kalvsvik. Det finns ingen Elisbet/Lisbet med far Nils född detta datum eller år så jag sluter mig till att det blivit fel på ett år och en dag och att detta är Nils Svenssons dotter Elisabet.
När det gäller systern Christina/ ev Kirstin är jag mer osäker men;
I december 1731 gifter sig Per Andersson med Kirstin Nilsdotter på Borgön. De får 1734 dottern Ingrid och 1740 dottern Ingegerd, familjen bor i Froaryds torp. Vid båda barnens dop är Lisbet i Rörvik fadder.
Hfl för Urshult gör ett hopp 1766-1781 och här försvinner Per och Kirstin, ev dör de under denna period.
Eventuellt kan ovanstående vara Nils Svenssons döttrar, vad tror ni?
 
Mvh, Anni