NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008
Skrivet av: Sigvard Karlsson skrivet 2008-02-19, 20:03
Göran och Anni,
Med fler deltagare ökar förstås chansen att vi skall kunna reda ut familjeförhållandena i Ljungagården. Positvt om vi kan fastställa att Sven var gift med Ingeborg, vilket bör vara den gamla änka som dog 1735, 102 år gammal. Jag känner dock inte till källan Kat.längd, som du åberopar. Vad är det och var finns den?
Mitt förra inlägg blev fel så tillvida att kommentaren i mtl 1695 ej avser Svens hustru utan soldaten Nils hustru i Ljungagårdens soldattorp. Nedan finns ett erklipp från mtl 1692, vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att Sven deklarerade som änkling. Två styck Sven i Kalvsvik (by) var även undertecknare av mantalslängden - troligen är en av dem vår Sven. Jag har tidigare stött på att betrodda bönder deklarerat som änklingar för att senare vara gifta med sin gamla hustru igen.
 
Jag har även funnit en födelsenotis, som jag tolkar som Jonasas barn i Ljungagården Ingebor (C:1 sid 25 längst ner). Dopet skedde fjärde dag jul, dvs 28 dec 1698. Bra om någon kan hjälpa till med tolkningen. Bland vittnena fanns Ingeborg Svensdotter i Dänningelanda och Karin Svensdotter i Ljungagården, dvs möjligen Annas systrar. Om detta är den Ingeborg denna diskussion började med blev hon 82 år inte 75 som dödsnotisen anger. Dt kan förstås också vara så att denna Ingeborg dog som barn och att nästa barn fick hennes namn. Födelseboken 1698-1707 verkar inte helt tillförlitlig. Det förefaller som om allt är infört i boken 1707 och i så fall hämtat från andra dokument. Med ett sådant förfarande kan ju lätt enstaka notiser försvinna. Notiserna kommer inte ens i kronologisk ordning. Finns andra synpunkter på detta?
Spåren av Anna Svensdotter är tyvärr mycket begränsade. Kan hon ha varit tjänstepiga på någon annan gård före giftermålet. Kan detta i så fall finnas dokumenterat i Kat.längd?
Mvh Sigvard(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/135896.jpg)