NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008
Skrivet av: Anni Niklasson skrivet 2008-02-18, 22:01
Hej Sigvard
Har ägnat de senaste dagarna att titta runt i Kalvsviks kyrkoböcker. Jag har väl inte hittat något som säkerställer Annas identitet, men jag börjar tro som du - att Annas patronymikon är Svensson.
Följande spår har jag funnit (allt med utgångspunkt från den dopnotis där Anna omnämns som Svensdotter);
1704 vigs Sven Persson med Karin Svensdotter (Hon från Kalvsvik by)
1704 föds dottern Elin i Ljungagården  
1706 föds dottern Anna i Kronogården och Nils Svensson i Ljungagården och Anna Svensdotter i Olsagården står som faddrar.
1711 dottern Karin i Kronogården.
I hfl AI:1 (1718-31)finns de i Kalvsvik Kronogård, här finns även dottern Kirstin med. Före 1734, då dottern Kirstin gifter sig har de flyttat till Johansgård. Här dör Karin Svensdotter 1761, 82 år gammal.  
 
När Nils Svensson i Ljungagårdens barn föds 1706 och 1708 finns Sven Persson, Karin Svensdotter, Jonas Nilsson och Anna (i Olsagården) med bland faddrarna.
 
När Jonas Nilsson och Annas dotter Gunnel föds 1704 Finns Nils Svensson och Karin Svensdotter med bland faddrarna.
 
Min tes är att Anna, Nils och Karin är syskon.
 
Eventuellt finns det fler syskon;
1704 vigs Börje Persson och Gunilla Svensdotter (Hon från Kalvsvik by)
1743 dör Ingeborg Svensdotter i Ljungagården, 82 år gammal.....
 
I ovanstående är Ljungagården central. Kan detta vara Annas fädernegård? Kan Ingeborg, som dör där 1735 vara hennes mor? Kan den Sven Carlsson som dör på Ljungagården 1713, 80 år gammal, vara hennes far.......
Kanske finns det någon som vet mer.
 
Till sist; Du Sigvard skriver att Nils och hans hustru drunknade 1709 men jag kan inte hitta dem i dödboken. Utspelade sig händelsen någon annanstans?
 
Mvh, Anni