NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2008
Skrivet av: Sigvard Karlsson skrivet 2008-02-14, 22:07
Hej Anni,
Jag har kollat mina anteckningar och finner nu bara en notering med hennes patronymikon. C:1 sid 44 födda 1706 Dom XI Trin. (vilket bör vara den 5 augusti) döptes Anna Svensdotter i Cronogården. Anna Svensdotter i Olsagården var dopvittne. Detta är förstår inte tillräckligt bevis, men mantalslängderna 1701-1707 visar att endast Jonas och hans hustru var skattepliktiga i Olsagården denna tid. Om dopvittnet var under 15 år hade hon säkerligen angetts som piga i C:1. Jag drar därför slutsatsen att det är Jonas Nilssons hustru.
Anna och Jonas förekommer fler gånger som dopvittnen, men utan Annas patronymikon.
Det är snart tre år sedan jag försökte utforska Kalvsviksgrenen, utan att kunna räta ut alla frågetecken. Kanske har jag fler noteringar, som styrker Annas patronymikon, men ingen jag finner just nu. Jag försökte även att testa olika hypoteser om Jonas och Annas föräldrar genom att kombinera uppgifter från mantalslängder, kyrkoräkenskaper och övriga kyrkoarkiv. Dock lyckades jag ej leda någon i bevis. Om du har utforskat andra släktsamband i Kalvsviks by från denna tid är detta av intresse för att försöka komma vidare.
Mvh Sigvard