NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-07
Skrivet av: Dag M. Hermfelt skrivet 2006-01-11, 10:13
Hej!
Jag har forskat en hel del på majoren vid Kronobergs regemente, Arvid Nilsson (ca. 1605-1783)och hans släktkrets. Arvid Nilsson fick en donation den 12/9 1652 vilken bl.a. omfattade Andersgården(Cronogården)och Olsagården i Kalviks by. Arvid Nilsson flyttade runt 1665 till gården Lökaryd i Rydaholms socken i Jönköpings län (en annan av hans donationsgårdar) och arrenderade ut Kronogården till Per Larsson Kyllman (som någon gång mot slutet av sin levnad hade titeln regementskvartermästare). Jag återkommer i morgon med lite fler uppgifter hämtade från mina excerpter men enligt material i Krigsarkivet (Regementsslut) var Per Kyllman vid sin död 1685 gift med Britta Andersdotter. I mina anteckningar finns också uppgifter om Per Larsson Kyllmans vapen. Två av sönerna gick i Växjö skola runt år 1700 enl. Växjö läroverks äldre matriklar, utg. av Ludvig Larsson. (Växjö 1925) Jag har, rent hypotetiskt, tänkt mig att denna Britta Andersdotter kunde ha varit släkt med majoren Arvid Nilsson. I Arvid Nilssons släktkrets är namnet Anders ett starkt släktnamn.
Jag återkommer i morgon med lite mer precisa upplysningar.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt