NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2011
Skrivet av: Pierre Petersson skrivet 2010-11-19, 00:45
Stort tack igen, Jan och Birgitta!
 
Jag ska ta itu med att försöka spåra den Håkan som var son till Peter Moberg i Kalmar.
 
Jag hade redan hunnit konstastera att Stina Håkansdotter var född i Fagerhult, Ryssby 14/12 1774, som Kristin. Pigan Kristin Håkansdotter gifte sig också 20/11 1802 med drängen Håkan Petersson uti Hultsby (EI:1 sid 43). Den 1/4 1803 flyttar drängen Håkan Pärsson född 1775 och hustru Stina Håkansdotter född 1774 till Kalmar (BI:1 sid 33). Den 20 maj 1803 föds Arbetskarlen Håkan Perssons son på Falkenberg, Peter Magnus (C:6 sid 499) och 19 april 1805 föds Gustaf, son till Gifta drängen Håkan ... på Falkenberg (C:7 sid 11). När Carl Fredrik föds 1808 har Håkan börjat kalla sig Löfgren.  
 
Birgittas fynd av Stinas dödsdatum  och angivelsen av ålder som stämmer med Kristin Håkansdotters födelsedatum blir ytterligare ett belägg för att detta hela tiden är rätt personer som vi följer. Jag tror dock inte att Håkan var född i Ryssby, där finns så vitt jag kan se inte en enda Håkan född under hela 1770-talet (samma gäller för Åby). Håkan verkar inte vara så vanligt under denna tid? Det bästa jag kan göra nu torde vara att försöka jaga rätt på den Håkan Petersson som var född 1775 i Kalmar och se om det är möjligt att reda på om det kan vara min Håkan...
 
Än en gång tack för all hjälp!
 
Mvh
Pierre P.