NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-14
Skrivet av: Ylva Silverbern skrivet 2002-11-20, 21:23
Hej Calle!
 
Huvudobjektet för min efterforskning är en Olof Westerström, vilken jag har efterfrågat under Släkter. Han levde ca 1669-1733 och dog i Alltidhult, Jämshögs socken, Blekinge, dit han kom 1730. 1708-1730 fanns han i Elleholm och arbetade förmodligen som någon slags inspektor eller hjälpare till befallningsmannen i västra Blekinge. Dessförinnan är det mörker. Men jag har hittat en del Westerströmmare i Kalmartrakten, bl.a. slottsfogden på Kalmar slott, Nils Westerström (se mitt inlägg på denna sida 21 sept 2002), som jag tänkte kunde ha samband med Olof på något sätt. Eftersom det var vanligt att man inom samma släkt hade liknande yrken och att dessutom Olofs hustru Dorothea var systerdotter till kommendanten och vice landshövdingen i Kalmar, Mattias Königsfeldts hustru Christenza von der Wettering, tänkte jag att det skulle vara värt att kartlägga denne Nils Westerström och se om det funnits någon annan släkting (far, farbror, farfar el dyl) som varit knuten till Kalmar slott på något sätt och kanske den vägen hitta en länk till Olof.
Har Du något matnyttigt för mig i Dina gömmor?
 
Vänliga hälsningar
Ylva