NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-14
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2002-11-19, 21:37
Hejsan Bo och Ylva, glädjer mig om mina tips varit till hjälp. Håkanssons bok är en liten guldgruva för kalmarforksare. När det gäller Westrin och Clerus Calm. är detta referenser han hänvisar till. Det rör sig om tryckta källor.
 
Westrin= Adolf Westrin, Anteckningar om de äldsta husen i Kalmar. Meddel. från Kalmar Läns Fornminnesförening III. Kalmar 1902.
 
Clerus Calm. = Abraham Ahlquist och N. I. Löfgren, Clerus Calmariensis, Kalmar 1836-1841.
 
Allt enligt Håkanssons källförteckning, vet intet om tillgängligheten av sagda arbeten.
 
Ylva, när det gäller din tidigare fråga om fogdar på Kalmar slott (vilken jag noterat idag) så finns en förteckning över dessa från åren 1524-1630 i Almquists Den civila lokalförvaltningen i Sverige 1523-1630. Om din fråga rör denna tid kan jag av en händelse hjälpa dig, då jag råkar har detta arbeta just hemlånat från biblioteket. Senare tid har jag inga uppgifter. Håkansson bok tror jag rör enbart de som hade burskap i Kalmar, viket kanske inte slottsfogdarna hade(?).
 
MVH
Calle