NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27.12.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27.12.2000
Skrivet av: Henning Aaberg-Jørgensen skrivet 2000-04-11, 02:59
Navnet B ö ö s:  Jeg søger personer af navnet Böös med tilknytning til  K a l m a r (stadsförs?)som fødested og iøvr. Karlskrona samt Stettin i det daværende sv. Pommern i Tyskland i 16-1700-årene.
En   N i l s  N i l s s o n  B ö ö s  skal være * i Kalmar omkr 1668.  Han er nævnt som volontør i Karlskrona 1692 ifølge ind- og udskrivningsrullen 1688-96 (som jeg ikke har set, men oplyst af en venlig forsker i Karlskrona).  
Hans søster, min slægtning:  A n n i k a (Nilsdotter?) B ö ö s  var gift med officeren, varvskapten (og accisekæmner?)  J o h a n  
L a r s s o n  L i l j a  (el. Lillienanckar), der på et tidspunkt var udstationeret ved den sv. garnison i Stettin (* i Tuna-Upplunda 1669).  Annika Böös var først gift med den sv. feltpræst J.F.Schmidt, vist i Stettin.  Hun begravedes i Karlskrona 19.7.1723.  En datter, Maria Elisabeth, blev gift m Johann Nikolaus Michaëlis, hjælpepræst og lærer ved den tyske förs. i Karlskrona.
Tak for oplysninger om slægten Böös i Kalmar, specielt om Annika Böös dér og andre steder, hendes fødselsdag m.v.
Henning Aaberg-Jørgensen, Hillerød, Danmark.