NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juni, 2012
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2011-11-08, 17:54
Hej
Jag letar förfäder på min fars sida. Vi heter Fagerquist i efternamn. Enligt vad jag fått fram kommer släkten från Järsnästrakten. Det var min farfars farfar Sven Arvid Arvidsson som bytte namn till Fagerquist. Antagligen var han skräddare och handskmakare. Men släkten hette omväxlande Arvidsson och Svensson bakåt.  Jag har några namn och ledtrådar men hittar ingenting alls när jag söker själv. Årtalen nedan gör mig lite förvirrad och känns inte hundra, men det är vad jag har.  
 
1) Sven Arfvid Arvidsson Fagerquist född 1811 11 09 i Rickarp Död i USA 1891 dit han emigrerade med en son samt dennes familj. En av sönerna, min farfarsfar Alfred Fagerquist var handlande i Jönköping
2) Far till Sven Arfvid = Arfvid Sensson född 1780 (?) i Öggestorp, Lekeryd. Bonde. Gift med Stina Olofsdotter född 1771 i Svarttorp. Om honom står det att läsa att han hade ett gott arv Faddrar vid hans dop var Jöns, Johan och Håkan Arfvidsson. Alla hade var sin gård i området. Arfvid blev bonde i Rickarp. Kallades Rike-Arfvid. Lär ha förlorat förmögenheten senare. Bodde också på Finntorpsgården i Barkeryd, vilket var ett arv från fadern.
3) Sven Arfvidsson född 1757 09 16, Var ev. kyrkovaktmästare i Kanarp. Han var gift med Kjerstin Matthisdotter, Kanarp Utbyn. Hade ett gott arv och flera bröder.
 
Ja, om någon kan få ut något av det här och hjälpa mig att komma vidare vore jag mycket tacksam. Det jag har är anteckningar från en nu för länge sedan avliden släkting som kunde berätta en del.
 
Hälsningar
Annika Fagerquist Båstad