NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-30
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2003-04-18, 09:43
Har sökt efter vigseln till paret i Jersnäs men ej funnet denna före 1775. I Lommaryd fann jag 1768 6/5 herrskapsbetjänten Anders Dahlberg (sic!) och hans trolovade Helena Persdotter uti Herjestad. (20 lod silver i morgongåva).
Ser nu under Vireda att Eleanor Olin från Amerikat kompletterat mitt svar till Dig och att första barnet är fött i Lommaryd. Så här står det i födelseboken:
Christina (1768) 22/8, Anders Dahlgren och hustru Helena Persdotters barn i Herjestad. (Herrskapsfaddrar uteslutande).
Av tidigare inlägg av Olin under Vireda får jag tankar om att hon möjligen härleder Anders Dalgren som son till Lars Sandberg och h h Elsa Andersdotter Roth, men jag kan ha fel. Kollade dock ånyo dödnotisen. Där står: 1756 16 mars Corporal Sandbergs son Andreas ... 10 [år] - och skulle alltså vara född 1746. Att Sandberg fått en son 1749 som fått namnet Anders är mindre sannolikt då den andre (Andreas) levde .. men jag vill ej vara tvärsäker. Namnet Elsa som dopnamn på andra barnet är ett indicium.
Vänligen,
Olle