NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17
Skrivet av: Kerstin Olsson skrivet 2003-03-07, 21:51
Hej Elving!
 
Min ana är Peters son, Magnus Pettersson Gylfe, grenadiär vid Jönköpings regemente. Magnus är min pappas morfar.  
 
Så till Peters föräldrar! Jag har lusläst alla de SVAR-kort som kan vara aktuella från Kaga, Järsnäs och Jönköpings regemente. Jag fick så sent som i veckan svar från Landsarkivet i Vadstena beträffande en fråga om inmönstringsrullan för år 1811 då Peter antogs som soldat. De hänvisade till Krigsarkivet i Stockholm och jag kommer att kontakta dem, för om denna inmönstringsrulla finns, så bör Peters familjenamn stå där.  
 
Jag har länge levt i den föreställningen att Öfved Persson och Catharina Göransdotter var vår Peters föräldrar, men så är tyvärr nog inte fallet. Öfveds och Catharinas Peter föds och döps den 19 november 1788, men redan dagen efter avlider han av okänd barnsjukdom och begravs den 23. Detta stämmer också med den nekrolog som prästen skrivit om Öfved Persson vid hans död.  
 
Ytterligare en Peter föds den 9 april 1788 i Kaga, men han flyttar enligt hfl till Klockrike församling 1812 och vår Peter tar ju värvning vid Jönköpings regemente 1811 samma år som han gifter sig i Järsnäs församling med Brita Stina. Åren 1787 och 1789 föds i Kaga tre Peter, men samtliga dessa avlider som barn.
 
Jag har även beställt mikrokort på hfl för Lekeryds och Hauridas församlingar, eftersom jag fått en uppgift om att Peter skulle ha varit skräddarlärling i Lekeryd 1801 - 1804 och senare även anställd hos sockenskräddare Sven Davidsson i Haurida 1804 - 1811. Han skulle då ha hetat Persson innan han fick sitt soldatnamn. Dessa uppgifter vill jag nu kolla. Har de bäring så meddelar jag dig resultatet.
 
Har du ytterligare uppgifter om Peter och hans barn så får du gärna höra av dig med ett mail direkt till mig, så kanske vi tillsammans kan försöka lösa detta problem.
 
Bengt i Dalby, Skåne