NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2012
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2011-10-01, 16:08
Hej Anki,
 
Jag fastnade för ditt inlägg eftersom Frans August mamma, Maria Johansdotter, ska vara född i Edshult. Enligt Järeda AI:7 sidan 203 var hon född där år 1811. Hon bodde då i Slättmåsa mellangård och var piga. Sonen Frans August föddes där som oäkta 1843-05-12 (Järeda C:2 p408). Året därefter gifter sig Maria med drängen Daniel Johan Johansson och flyttar till Sågstugan under Klövdala (Järeda AI:7 p129). Jag har inte hitta något som visar om Daniel Johan var fader till Frans August.  
På samma sida som Sågstugan finns (AI:7 p129) så hittar du Daniel Johans föräldrar boende i backstugan Slättäng, Johannes Danielsson född i Järeda 1793 och Stina Lisa Samuelsdotter född i Målilla 1797. Att det är så ser du i Daniel Johans födelsenotis 1823-04-19 (Järeda C:2 p241).  
Tillbaka till din fråga. Vad en arbetskarl gjorde . Troligen hade familjen det väldigt knappt.  
Det har tidigare diskuterats bl.a. av Bo Persson att från grannsocken Lönneberga hade tidigare en del personer . Kanske kände de någon där som utlovade en bättre utkomst. Kanske kan du se vad de personer de kom till, grannar osv., på Gotland hade för ursprung.  
Tillbaka till Maria Johansdotter. Jag hittar ingen i Edshult som passar. Har du någon senare uppgift som bekräftar vilket datum hon föddes och var. Om hon kommer från Edshult så borde jag kunna hitta mera om henne.  
/Karl-Henrik