NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2011
Skrivet av: Patrick Karlsson Edlund skrivet 2011-06-28, 23:59
Tack för det Karl-Henrik,
Då återstår att jaga rätt på Jonas.
 
Under dagen har jag gett mig i kast med en annan svår nöt: Per Persson i Haddås Norrgård. Jag syftar på ursprunget av Per Persson, död 1788 i Haddås Norrgård. Den information jag hade sedan tidigare var att han var gift (okänt när och var) med Kerstin Stefansdotter (1719-1789) samt att jag kände till två barn Per (1750-1816) och Margareta (1754-1802). Jag har läst igenom sockenstämmoprotokollen för Ingatorp (händigt tillgänglig via C-serien) och funnit på ytterliggare livstecken. Tyvärr är hans namn ganska vanligt och vid tillfälle finns tre samtida Per Persson involverade i sockenstämmorna (två sexmän och en kyrkvärd).
 
Per Persson i Haddås är rotemästare tom 1742 [C:4 p 88 §12].
Per Persson i Haddås Norrgård är sexman mellan 1743 och 1747 [C:4 p 93 §10 - C:5 p 14 §10].
Per Persson i Haddås utses som brännvinstillsyningsman 1769 [C:5 p 58 §6]. (Att det inte är sonen Per som avses bygger på antagandet att man inte utser en nittonåring som tillsyningsman för brännvinsförsäljning ;)
 
Det vore intressant att få reda på när Per blev rotemästare, men det har inte nedtecknats eller så skedde det 1834-1836 då protokoll saknas. Jag har inte alla bitar ännu, men baserat på de jag har finns en hypotes.
 
Jag har en känsla (kanske felaktig) att Per är inflyttad via giftermål till Haddås Norrgård. Om sonen Per (född 1850) är första barnet med Kerstin Stefansdotter, men Per redan finns på gården senast 1742 bör han varit gift tidigare. Beräknat från dödsnotisen [C:6 fol 382v] bör Per vara född omkring 1711, vilket innebär att han är giftasmogen från omkring 1730. Innan jag forsätter att nysta tänkte jag det var bäst att fråga om någon redan har knäckt nöten och redan funnit Pers ursprung? Annars får jag nog vänta tills domböckerna dyker upp på AD.
 
Innan jag går och lägger mig vill jag dela med mig av ingressen till en sockenstämma vid en tid som antagligen uppfattades av sockenborna som att inkvisitionen hade anlänt till Ingatorp. Notera utropstecknen!
 
År 1769 den 11 Maji kom jag Johannes Mag: Phalen genom min min guds skickelse  
och V. Consistorii befulmäktigande hit till Ingatorps och Bellö Pastorat. Gud, som  
mig till thetta inkallat hafwer, förläne mig sin H: andes nåd, at jag som en rätt  
prästman och Jesu Christi tjenare, thetta herrans ämbete så må förestå at själar  
måtta winnas til guds lof och pris!!!
den 28 Maji blef Ingatorps kyrkjocassa mig tillefwererad , hwilken med inberäknade  
utlänte och innestående penningar, tillika med försäkringssedlar, nämb:, utj  
utestående capitaler samt interesen som med de skyldigas bifall til capitalerne  
lades, 1178 dahl:r 12 ./. och contant i kyrkans cassa 161 dahl:r 9 1/3 ./. tilhopa  
Ettusend trehundrade trättijo nje dahl:r 21 1/3 öre smt, som alt befants äga sin  
riktighet.
 
För att ytterliggare illustrera Herr Johannes Magnus Phalens hybris(?) och maktfullkomlighet i jakten på synd och kyrkans utlånade kapital så infogar jag brännvinsparagrafen nämnd tidigare.
 
/6o Til förekommande af oloflig brännvinssälgning wid kyrkan som förspörjes, blef  
til upsyningsmän härutinnan förordnat, at Jonas Persson i Ödhult och Pehr Persson  
i Haddås skola äga magt ransaka husen hos dem som bo på marknadzplatsen wid  
kyrkan, och de wara skyldiga hus och kistor för dem öpna, så åftta de denna  
ransakningen wilja giöra: Och de alz den som ej med godo öpna förenämnde rum,  
så äga upsyningsmännen magt och frihet låserna upbryta.
 
God natt/Patrick