NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2011
Skrivet av: Patrick Karlsson Edlund skrivet 2011-06-27, 11:41
Hej, jag har en fundering som kanske kan behöva lite lokalkännedom. Det gäller en för mig svårtolkad utflyttningsort (som möjligtvis inte har att göra med Ingatorp) som finns nedtecknad i Ingatorp AI:3 uppslag 116. För Jonas Jonsson, född 1747 23/10 i Sund (E), (men som här har begåvats med dopdatum 1/11) och hans (andra) hustru Annika Larsdotter, född 1753 15/1 i Sund (E), finns en utflyttning antecknad för 1812. Vart flyttar Jonas och Annika? Jag har försökt hitta en passande ort eller socken, bla genom ortnamnsregistret, men misslyckats. För att förtydliga husförhörsanteckningarna så är Jonas och Annika föräldrar till bonden Lars Jonsson, född 1784 25/9 i Sund (E), några rader ovanför i boken.
 
Det finns en anteckning, skriven med samma hand, för sonen: Flyttad 1812 vid hösten utan attest, till Höreda. Den innehåller två stycken n och ett a som kanske kan hjälpa med läsningen. Sonen som för övrigt är lika svår att spåra i flyttningarna, går från att vara bonde till soldat Klerk/Klärk i Tyrum, Höreda, innan han försvinner mot Eksjö [Höreda AI:4 p 204-205 samt AI:5 uppslag 91].
 
Tack på förhand/Patrick
 
(Rättat stavfel.)
 
(Meddelandet ändrat av _Patrick_ 2011-06-27 13:05)