NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-19
Skrivet av: Barbro Larsson skrivet 2005-08-07, 02:06
Jag skrev fel, givetvis ska det var Leonard.  
 
De barn som var hemma 1836,  tre stycken, de flyttade till olika ställen detta år. Den yngste sonen Gustaf Magnus som var född 1829 kom hem efter ca två år. Troligen var det så att änkan inte ensam kunde försörja sina barn.  
 
Jag har sökt lite vidare och i Ingatorp (F) hfl Al:9 fol.50 1842-48 flyttar Gustaf Magnus till Ulrika (E) 1844. Och 1844 finns inflyttningslängd i Ulrika socken och jag hittar honom på hemmanet Källstorp och där finns även brodern Johan Leonard!! Här finns även en äldre bror Olaus Petter som är f. 1823 i Wästra Ryd (E). Hustrun på detta hemman heter Fredriksdotter och är född i Eksjö, detta är troligen en syster till Olaus Fredriksson.  
 
Johan Leonard flyttar några gånger men håller sig i Ulrika socken (E). Jag tappar bort honom men hittar honom i utflyttningslängden som gift!!  
 
Ulrika (E) vigselbok C:4 s. 53,  1848 1 nov. vigdes Johan Leonard Olofsson dräng i Packarp und. Eksjöhult och Britta Maria Eriksdotter piga därstädes.  
 
Ulrika (E) utflyttlängd, 25 april 1849, attest 14, Gifta drängen Joh. Leon. Olofsson m. h. från Packarp flyttar till Norra Amerika.
 
Tidersrum (E) födelsebok, 12 dec. 1824 föddes Brita Maria dotter till Inhysesman Erik Månsson och hustru Anna Brita Persdotter, 35 år, i Lerbågen und. Linneberg. Faddrar: Anders Månsson i Linneberg, dräng Adolph Nilsson i Fälla,  h. Greta Månsdotter i Örsviksqvarn, pig Brita Eriksdotter i .. .
 
Om Brita Maria är samma person som Mary E Sombers visar ju inte detta. Har du möjlighet att kontrollera födelseuppgifterna om de stämmer överens?  
 
Hälsningar från Barbro