NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-24
Skrivet av: Erik Sandgren skrivet 2004-09-17, 04:32
Hejsan Bo
 
En fantastisk sammanställning, tack så mycket! Härstammar du själv från dottern Brita?  
 
Jag har lika stora problem med hennes svärföräldrar som hette:  
 
Peter Persson (har inte ens funnit hans födelseår) och Margareta Andersdotter (1739-1810). De var bönder i Hornsved. Lyckades spåra att Margareta var född på Hornsveds mellangård, så kanske gick gården i arv efter henne? Du kanske har bra koll på en här släkten med. Går Peter och Margaretas anor och att spåra lika långt? Är även intresserad av syskonen i var generation. Fast barnen på 1600-talet är kanske problematiskt att spåra?
 
Idag satt jag och försökte spåra Britas syskon och fann följande: Tobias 1769, Catharina 1771, Annika 1773, Samuel 1780, Margareta 1782 och Johannes 1782. Möjligen har jag missat några barn? Luckan mellan Brita och Tobias är ju rätt stor.  
 
Som du ser fick Catharina och Samuel tvillingar år 1782, det är spännande för tvillingfödsel dyker även upp i senare generationer.  
 
Jag tänkte även fråga dig om någon av alla dessa fäder begått något brott eller om det finns något mer om och kring dem. Eller om det funnits några soldater i släkten, kanske nått syskon som blev ivägskickad i krig och aldrig mer kom hem? Har läst att många bonnpojkar blev ivägskickade till slagfälten under 1600 och 1700-talet.
 
     Tacksamma forskarhälsningar/ Erik