NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2012
Skrivet av: Agneta Schick skrivet 2008-12-12, 10:08
Hej!
Jag har försökt sammla information om Johanna Halvorsdotter ur mantalslängder och bouppteckningar som finns hos ArkivDigital.  
Kanske någon kan fylla i luckorna eller säga om jag har tänkt fel:
 
Hon var gift med Olof Larsson d 1763.06.06 på Wrångstad cronogård.  
Med honom hade hon två söner: Anders och Halvard. Efter mannes död bodde hon
kvar på Wrångstad cronogård hos sin son Anders och dess fru Kerstin Larsdotter fram till 1780 (enl mantalslängd). År 1781 nämns hon inte längre boende hos sonen, utan hos Pär Olsson på kronogården Wrångstad. Detta kan inte stämma ty hon blev gift med Pär Olsson innan han dog 1779.08.13. När gifte hon Pär Olsson?  
Pär Olsson hade 5 barn. Är Johanna mor till nån av dessa barn? Theoretisk kan alla utom Ingrid Pärsdotter f 1757 vara hennes egna barn.  
Efter Pär Olsson dog, blev hon gift med Anders Olsson. Är Anders Olsson bror till Pär Olsson? När blev dom gifta? I hans bouppteckning nämns 3 barn von förra giftet (med Johanna Halvorsdotter?): Olof, Anna och Johanna.  
Är Johanna mor till dessa barn eller hade Anders Olsson döttrarna Anna och Johanna ur ett tidigare gifte?
Olof är säkert Pär Olssons son. I mtl. nämns bara styvsonen Olof [Pärsson] och styvdottern Elin [Pärsdotter]
 
Johanna Halvorsdotter dog 1791.01.13. Hur gammal blev hon? När var hon född?
 
Det är första mannen Olof Larsson och Johanna Halvordsdotter som är mina anor.
Bouppteckningar: Olof Larsson i Tanums, Bullarens m fl häradsrätt FII:10 1763:149, Pär Olsson i Kville häradsrätt FII:2 1779:883, Johanna Halvorsdotter i Kvile häradsrätt FII:4 1791:315, Anders Olsson i Tanums, Bullarens m fl häradsrätt FII:26 1798:19