NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2011
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2011-12-30, 15:04
Hej igen!
 
Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att se vad som blev av ovannämnde Johan(nes) Karlsson Hammarroth. Jag hittade honom i Hfl Höreda 1789-1808 AI:3 sid 98 i Kvarnarp. Det står noterat att han är bortflyttad 29 september 1808 (jag tror det står 1808, kan också vara 1806, men då han tar nattvard 1807 står det nog 1808). Tyvärr finns inga flyttlängder från denna tid. Fast han kan förstås bara ha flyttat inom socknen - men vart i så fall?
 
Har läst igenom vigselboken i Höreda åren 1806-1816, utan att hitta honom under namnet Johan(nes) Karlsson eller Hammarroth. Jag tänkte att han kanske tagit värvning och fått annat efternamn. Så jag kollade också igenom alla soldattorpen i Hfl Höreda 1816-21 utan att hitta någon Johan(nes) med rätt födelsedatum. Så jag antar att han bodde kvar i Höreda, utan att gifta sig och utan att ta värvning förrän efter 1816, eller så flyttade han från Höreda.
 
Med tanke på att hans far var soldat är det väl större chans än annars att också han blev soldat. Tyvärr är jag inte så bra på det här med att kolla soldatregistren.
 
Tänkte också kolla om hans far Carl Hammarroth lämnat bouppteckning efter sig, men det verkar inte finnas något bouppteckningsregister för Södra Vedbo på AD Online.
 
Med förhoppningsfulla hälsningar,
Gunilla