NULL Skriv ut sidan - Höreda

Anbytarforum

Titel: Höreda
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2014-03-21, 15:56
Jag har svårt att tänka mig att Olofs hustru kan vara någon annan än Nils Perssons i Bökarp dotter Kerstin som döps 1701-01-13. Pigorna Maria och Annika i Bökarp, som nämns bland dopvittnen till Olofs och Kerstins barn, måste vara yngre systrar till Kerstin (jag har säkert inte funnit alla barnens födelsenotiser så det kan finnas mer att hämta). Det finns ingen annan Nils i Lilla Bökarp än just Nils Persson vid denna tid. Han finns med hustrun i mtl från 1698 i Lilla Bökarp och kan väl vara identisk med den dräng Nils som finns där i mtl de två föregående åren. I vigselnotisen 1697-06-13 framgår att Nils är från Ingarp och Annika från Pedershult, dvs. Pershult i Höreda sn. Nils dödnotis finner man 1753-04-23 i Nävelsjö. Han finns då fortfarande i Lilla Bökarp och ska ha blivit 88 år gammal. Nils står även som inhysesman med hustrun Annika i Lilla Bökarp i hfl 1753-8?.
 
Något som rör till det lite är att Nils Perssons hustru kallas Nilsdotter i vigselnotisen och i hfl 1713-, men Persdotter i dottern Ellas födelsenotis 1719 och i dödnotisen 1759. Det måste dock vara frågan om en och samma person. Visserligen finns ett avbrott i död- och vigsellängder i Nävelsjö 1716-17, dock ingen mtl utan hustru dessa år och i ovanstående dottern Ellas födelsenotis 1719 framgår att hon är döpt efter mormodern. Att Nils skulle haft två svärmödrar med det hyggligt ovanliga namnet Ella tycker jag verkar långsökt!
 
Jag har ännu inte tittat närmare på Ingarp och vet inget om Nils. Det kan noteras att i en notis från 1709 vigs Måns Pedersson från Ingarp med Margreta Jönsdotter från Stora Bökarp. Måns är kanske en bror till Nils? Därtill märker man i Bjännesby-dopnotiserna kopplingen till släkten Runbom i Röd. I Röd finns Annika Pedersdotter Runbom som kom från just Bökarp (denna släkt har nyligen diskuterats på annan plats här på forumet (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/6947.html?1113633735 target=_top). Man kanske kunde tänka sig att Annika Runbom och Nils Pedersson var syskon?