NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-04
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2004-02-23, 19:09
Av Petters och Laurinas bouppteckningar framgår att hans bror (barnens farbror) Johannes Larsson bodde i Gullov, Svenneby socken, och att hon hade sålt arvejord i Vrangstad, Bottna socken. Detta ger ledtrådar till deras föräldrar.
 
Upplysningar från Gullov lämnar jag under Svenneby (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=2782) socken (den 23/2 kl. 19.10), där gården ligger (så hittas det lättare av andra som söker samma personer).
 
Vrangstad:
 
Den 23/1 1798 förrättades bouppteckning efter Anders Olsson i Vrangstad Kronogård, som avled den 12/1. Änka: Ingeborg Andersdotter. Hans barn i första giftet: Gifte sonen Olof, Koderöd [Tossene s:n], dottern Anna, gift med Hans Svensson i Hala, dottern Johanna, gift med Olof Simonsson i Koderöd. Barn i senare giftet: Sonen Hans Andersson, 17 år, och dottern Laurina, 10 år. De omyndigas rätt bevakades av syskonbarnet [= kusinen] frälsebonden Nils Andersson i Kanebu [Svenneby s:n]. Fastighet: Nyinköpte skattehemmanet Vrangstad Kronogård. [Nyinköpt betyder inte att de var nyinflyttade där, utan att det var en f.d. kronogård som inlösts från kronan.]
 
Det finns också en bouppt. från den 18/5 1779 efter Anders Olssons hustru Kerstin Larsdotter, Vrangstad, som avled den 4/5. Barn: Sonen Olof Andersson, 14 år, samt döttrarna Anna Andersdotter, 22 år, och Johanna Andersdotter, 17 år. [Det är m.a.o. samma barn som i Anders bouppt. sägs vara från första giftet.]
 
Den 14/1 1827 förrättades bouppteckning efter änkan Ingeborg Andersdotter, Vrangstad, som avled den 21/12 1826. Barn: Sonen Hans Andersson, Vrangstad, och dottern Laurina Andersdotter, gift med Petter Larsson i Bottna.
 
Jag återkommer senare till frågan om var man kan hitta mer upplysningar.
 
- - - - - - - - - -  
 
Bouppteckningarna finns i Göteborgs landsarkiv (i  Kville häradsrätt, om inget annat anges):  
 
Anders: Tanums, Bullarens m.fl. häradsrätt FII:26, sid. 19
Kerstin: FII:2, sid. 839
Ingeborg: FII:7, sid. 509, 513
 
Jag har använt avskrifter från Kville Hembygdsarkiv.