NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013
Skrivet av: Cecilia Månsson skrivet 2013-03-10, 17:51
Hej, Jag har en teori och undrar om något Högsbyproffs kan bekräfta eller dementera följande:
År 1767 föds Samuel Jonsson i Hammarby. Hans föräldrar ska vara Jon Olsson och Stina Andersdotter. Det finns en Jon Olofsson som dör i Hammarby 1779 i Hammarby 5 där sedan Samuel Jonsson tar över omkring 1788  efter Jon Olofssons änka enligt mantalslängd. Jon Olofsson som dör 1779 ska vara född beräknat 1732-1733. Tyvärr finns det ingen passande i Hammarby i PFL:s databas men däremot på andra håll. Men tittar jag sedan i Stig Gräntz fantastiska bouppteckningsregister, finns det en möjlig familj i Hammarby 1744: Efter Kerstin Olofsdotter, efterlämnar mannen Olof Nilsson och 5 barn, Sven 17 år, Per 14 år, Nils 11 år, Jon 8 år och Karin 1 1/4 år vilket skulle innebära att Jon var född omkring år 1735-1736. Samtidigt är det troligt att de övriga sönernas ålder är underskattade: Enligt PLF:s databas får Olof N i Hammarby år 1725 en son Sven, 1728 en son Per och 1730 en son Nils och 1736 en son Olof som nog avlider 1744 innan modern. Alltså är där en lagom lucka för en son Jon vars födelesnotis saknas.  
 
Följer jag upp Jon Olssons barns faddrar återfinns systern? Karin Olofsdotter i ett dop 1762. När Karin Olofsdotter i Hammarby döper tre barn återfinns Jon Olsson och dennes hustru Stina Andersdotter och även hennes dotter Lena Samuelsdotter som faddrar. Stina nämns i två dop, och Jon och Lena i varsitt. Men samtidigt bor alla i Hammarby så jag tycker inte att det räcker som bevis.  
 
Någon som har kännedom om denna familj? Någon som vet något ytterligare? Om någon vecka kommer jag farande med amerikanska ättlingar så det hade varit roligt att få veta så mycket som möjligt om Hammarby-anorna. MVH Cecilia