NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2010
Skrivet av: Anders Svensson skrivet 2010-09-10, 12:45
Hej!
 
Jag söker information utifrån följande hypotes;
 
Min ana Stina Lisa Johansdotter är ifrån 1818 belagd i Fliseryd socken och står detta år i HFL som piga på Högsrums gård. Så småningom kommer hon att gifta sig med drängen därstädes, Carl Fredrik Larsson. Familjen flyttar efter en tid till torpet Horvan under Skrika där Stina Lisa dör 1878.
 
I Fliseryds HFL uppges Stina Lisa vara född 1794 i Högsby, något datum anges aldrig. Någon Stina Lisa Johansdotter finns dock inte upptagen i Högsbys födelselängd detta år. Inte heller har jag återfunnit något barn med det namnet och det födelseåret i Högsbys HFL och detta efter en mycket noggrann genomgång av densamma.
 
Däremot så finns det en Stina Lisa Johansdotter född 21/3 1797 i Högsby som dotter till torparen Johannes Adamsson i Ruda. Jag har lyckats följa henne fram till 1813 då hon försvinner från socknen. Är måhända min Stina Lisa Johansdotter och Johannes Adamssons dotter samma kvinna? Kanske tolkades en slarvigt skriven fyra som en sjua i en flyttattest. En bland flera andra indikationer på att kvinnorna är en och samma är att min Stina Lisa får barn så sent som 1840 och skulle då vara 43 år istället för 46.
 
En oturlig lucka i Fliseryds HFL gör att jag inte kan följa min Stina Lisa från 1818 ner till 1813.
 
Om någon kan bidra med information som kan kasta ljus över detta problem så vore jag mycket tacksam.
 
Anders Svensson