NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-19
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2005-01-15, 12:56
Cecilia!
 
Du behöver inte själv bege dig till Vadstena för att skaffa bouppteckningen. Den beställer du från närmaste landsarkiv. Har du tur så är det gratis.
 
Visst kan det vara så att Carl August har fått överta den döde pojkens födelsedatum i HFL, men han borde ändå ha funnits i födelseboken.
 
Jag hade själv problem med en släkting som angavs vara född ett visst år, men han fanns inte födelseboken. Jag tror jag gick igenom 7 närliggande socknars födelsebok, utan resultat. Till slut kom jag på felet. När Zakris Jonsson, han hette så, var ny som dräng på ett ställe, skrev prästen helt enkelt över den förre drängen Johan Jonssons förnamn utan att ändra födelsedatumet! Så Zakris fick därefter vara född 1826 istället för 1828. Det tog mycket tid att lista ut detta, men till slut gick det. Hoppas du också kommer på något, som löser det hela.
 
Kanske det också kunde vara så att eftersom fadern hamnade på sjukhus för epilepsi, så var det bekvämare att att ange sonen som född tidigare än han var. Fadern kanske betecknades som frisk då och då var det inte skamligt för barnet. Han hade avlats då fadern ansågs frisk. Bara en tanke.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman